Caesar 1 - Helvoirt 1 4-1

6 september 2020 14:30

A. (Andre) Pennings

Helvoirt en Limburg blijft geen goed huwelijk. Ook nederlaag in Beek: 4-1

Waar Helvoirt vorige week tegen WSC nog een goede wedstrijd op de mat legde, was daar deze zondag in het Limburgse Beek geen moment van terug te zien. Caesar/O’Wayos overtuigde misschien dan ook niet zoveel, Caesar deed vaak wel dingen goed, die Helvoirt fout deed. Toch zijn de cijfers, 4-1 nederlaag, ietwat geflatteerd. Zo beleefde Helvoirt ook aan z’n 4e (officiële) bezoek aan Limburg geen prettige herinneringen.

Voor de 4e keer mocht Helvoirt een trip maken naar Limburg. Na Sevenum, Tegelen en Bocholtz, was nu Beek de volgende bestemming. Vlak boven Maastricht Airport, vandaar ook de paar laag vliegende vliegtuigen over dit sportpark. Toch zijn de cijfers in Limburg geen prettig voorteken: 3 gespeeld, 1 gelijkspel, 2x verloren, 0 doelpunten. Onder de lat debuteerde vandaag Dani de Wijs, officieus al een paar keer meegedaan, maar nu dus voor het eerst in KNVB verband. Helvoirt, dat een aantal spelers weer zag terugkeren van vakantie, begon ook goed aan het duel. Toch was het Caesar dat na 6 minuten op voorsprong kwam. Stan Erkens werd diep gestuurd en Tom Peters kon, eigenlijk te makkelijk, intikken. Kansen waren er nauwelijks. Als er wel dreiging kwam, kwam het vooral van de thuisploeg dat feller, voetballend en positioneel ook beter was dan Helvoirt, vond elkaar ook beter, maar zoals gezegd, geen echte kansen. Tot halverwege de 1e helft toen Erkens met meer overtuiging dan een Helvoirt verdediger een duel aanging en een voorzet van Tim van der Geijn van dichtbij binnenkopte. Pas in de slotfase kreeg Helvoirt ook wat kansjes. Jeroen de Bever z’n inzet ging via een Caesar speler in het zijnet en Luke van der Bruggen zag z’n vrije schop worden gered door doelman Stefan van den Berg.

De 2e helft begon rampzalig voor Caesar speler van der Geijn. Na 30 seconden kon hij op Dani af, maar op moment van de bal aannemen kreeg hij een zweepslag, zo bleek na afloop, en moest er al snel van af. Helvoirt hoopte met 3 verse krachten aan het begin van de 2e helft de boel nog recht te zetten, maar ook nu kon het Caesar amper lastig maken.  Toch kreeg het na een uur voetballen een strafschop nadat Caesar verdediger Glenn Luijten de voorzet van Luke met de hand had beroerd. Nick van der Bruggen schoot van 11-meter raak: 2-1. Zo is het eerste Helvoirtse doelpunt op Limburgse bodem dan toch een feit, al moest het wel van 11-meter komen. Ondanks dat het nog altijd niet goed was wat Helvoirt liet zien, de 2-2 zat toch meer in de lucht dan de 3-1, hoe gek het ook klinkt, maar halverwege de 2e helft werd de wedstrijd dan toch beslist. Tim Verhoeven raakte een vrije trap vanaf de middenlijn helemaal verkeerd en passeerde daardoor met een lob z’n eigen doelman Dani: 3-1. 6 minuten voor tijd wist Caesar met z’n 3e kans z’n 4e treffer te scoren. De net ingevallen Jori Driessens zette met een mooie steekpass Peters vrij voor Dani en rondde koeltjes af in de lange hoek en legde de daarmee ietwat geflatteerde eindstand van 4-1 vast. Als er een ploeg wel de zege verdiende, was het Caesar, maar niet met deze cijfers.

Het bekertoernooi hangt voor Helvoirt nu aan een zijde draadje. Alleen een ruime zege volgende week op HVCH en puntverlies van Caesar tegen WSC kan Helvoirt alleen nog naar de 2e ronde helpen, mits WSC niet ruim wint van Caesar. Helvoirt gaat volgende week zondag in Heesch op bezoek bij dus HVCH.