Helvoirt 1 - Volkel 1 2-2

5268HS
HELVOIRT

Helvoirt geeft gewonnen wedstrijd tegen Volkel weg: 2-2

70 minuten lang ging het Helvoirt voor de wind. Het was iets beter dan Volkel en de stand van 2-0 was ook logisch gezien het spelbeeld. Toch liet Helvoirt zich daarna min of meer in de luren leggen door het opportunisme van Volkel, wat ook leidde tot de gelijkmaker in de slotseconden. Toch zal deze wedstrijd vooral worden herinnerd als de ‘inzet van de lijn gehaald’ wedstrijd, want dat waren er nogal wat aan beide kanten.

Een gedwongen leeg decor vanmiddag in Helvoirt. Maar voetballen zonder publiek beviel Helvoirt wel, getuige vorig jaar: 2x een nipte zege. Volkel kwam op bezoek die de laatste weken wel in de lift zitten naar een moeizame start. Voor Helvoirt was het juist omgekeerd. Een mindere periode na een goede start. Natuurlijk zijn daar de afwezigheid van een aantal basisspelers een reden van, maar het was in de 1e helft nauwelijks te zien dat Helvoirt een aantal spelers miste. Helvoirt had het betere van het spel en kreeg via Noah Geurtz de eerste kans. Zijn schot ging via een Volkels hoofd naast. Bij Helvoirt een opvallende rentree. Niels Verhoeven, de oudste van de 2 Niels Verhoevens in onze groep (deze is 24, de ander is 19), stond voor het eerst sinds april 2018 weer binnen de lijnen in het 1e. In die periode speelde hij vaak in het 1e, totdat hij vanwege een ernstige knieblessure lang afwezig was geweest. Door het ontbreken van Thijs van Hal en Thomas Lommers mocht hij daardoor, voor het eerst officieel, in de basis starten en hij had z’n basisdebuut meteen kunnen opluisteren met een doelpunt. Een zelf opgezette aanval en een 1-2 met Rico de Laat leidde tot de kans op 1-0, maar schoot net voorlangs. Van Volkel was tot het half uur nog vrij weinig vernomen, totdat een hoekschop leidde tot een kopbal die van de lijn werd gehaald en in 2e instantie werd overgeschoten. In de 36e minuut werd Noah door Rico vrij voor doelman Tom van der Burgt gezet. De inzet vanuit een lastige hoek rolde via een verdediger tegen de paal, leek vervolgens toch over de lijn te gaan, maar werd alsnog van de lijn gehaald. Een minuut later dan toch de 1-0. Noah zet Rico voor van der Burgt en Rico schoot beheerst raak: 1-0.

Ook na rust was Helvoirt de betere ploeg en dat leidde ook tot een snelle 2-0. Nadat Collin van den Bergh een 1-2 aanging met een tegenstander wist hij vervolgens met een knappe schuiver van randje 16 de 2-0 achter van der Burgt te krijgen. Pas halverwege de 2e helft een aanval van Volkel wat leidde tot een grote kans. Bart Teeuwen stuitte na een actie op Jannes Verhulst, waarna de rebound van de lijn werd gehaald. Daarna redde van der Burgt met moeite op een schot van Luke van der Bruggen en was Rico hem ietsjes later te slim af bij een lange bal. De inzet werd van de lijn gehaald, waarna Noah de rebound kon benutten maar ook die inzet werd van de lijn gehaald. Met andere woorden, het had ook zomaar 3-1 kunnen staan. Ook Tim Verhoeven moest een bal van de lijn halen. Met het hoofd voorkwam hij nog de 2-1, maar die viel even later dan toch. Na een pass van Justin Damen plaatse Dennis van der Burgt de bal van dichtbij in de lange hoek. Daarna kreeg Helvoirt het toch wat lastiger met Volkel, iets wat eigenlijk niet had gehoeven. Veel balletjes die voor Helvoirt waren, vielen nu de kant van Volkel op en zo moest Jannes met een goede redding op een inzet van D van der Burgt de 2-2 voorkomen en werd de 2e inzet, van Damen, van de lijn gehaald. In de 89e minuut kreeg Rick van Amsterdam namens de bezoekers de grootste kans op 2-2, maar oog in oog met Jannes schoot hij over. Inmiddels zitten we diep in de extra tijd. Nadat Volkel nog een kopbal voorlangs zag gaan, gebeurde het in de 97e minuut dan toch. Een bal viel in een volle 16 voor de voeten van Bart van de Kandelaar die de 2-2 op het bord bracht, waarmee Helvoirt een goede wedstrijd, misschien wel de beste van het seizoen tot nu toe, alsnog min of meer in rook zag opgaan. 2 seizoenen geleden was het juist Helvoirt dat tegen Volkel in de slotseconden gelijkmaakte en nu gebeurde dus het omgekeerde.

Volgende week staat voor Helvoirt het thuisduel met Heeswijk gepland.