EVVC 1 - Helvoirt 1 0-4

5383KN
VINKEL

Helvoirt laat zich niet verrassen door gehavend EVVC: 0-4

Helvoirt heeft zich in Vinkel goed hersteld van de wedstrijd van vorige week tegen Marvilde. Tegen het gehavende EVVC werd een verdiende 0-4 zege behaald, al duurde het wel lang voordat Helvoirt de krachtsverhoudingen ook in cijfers kon uitdrukken.

Net als vorig seizoen vond de opening van de competitie plaats tegen EVVC. Het verschil was wel dat de ontmoeting nu in Vinkel was. EVVC uit is altijd lastig voor de meeste ploegen, zeker met hun publiek erbij en de individuele kwaliteiten. Maar bij de opstelling bleek dat bij de thuisploeg zowel Gerwin van der Boom en Pim van der Doelen er niet bij waren en Rob van Dijk op de bank begon. EVVC had dus een behoorlijke jas uitgedaan (en dat was best nodig met deze weersomstandigheden). Een beetje vergelijking met de ontmoeting in september 2018 toen juist Helvoirt in eigen huis behoorlijk gehavend aantrad tegen EVVC en toen met 1-4 verloor. Aan Helvoirt, dat wel grotendeels compleet was, dus de taak om het dan niet te lichtzinnig op te pakken, en dat gebeurde ook niet. Jeroen de Bever had al na 50 seconden kunnen scoren, maar z’n inzet ging net naast. Niet lang daarna kreeg hij, samen met Noah Geurtz, ook een goede kans, maar tot 2x toe redde doelman Tijn van den Haenenberg op beide inzetten. 3x was echter scheepsrecht voor Jeroen want na 7 minuten kopte hij een voorzet van Rico de Laat van dichtbij knap in de lange hoek: 0-1. EVVC kon er in de 1e helft vrij weinig tegenover zetten. Alleen fysiek in de duels kon het zich nog laten gelden. Pas na 21 minuten een momentje voor de Vinkelse ploeg toen Falko van der Rijt op Jannes Verhulst afging na een uittrap, maar de inzet rolde uiteindelijk in de handen van de Helvoirtse goalie. Helvoirt was de betere ploeg in de 1e helft, maar tot echte kansen kwam men niet. Alleen Thijs van Hal verraste bijna iedereen met een uithaal van ruim 20 meter die net over ging. Verder was het alleen de muziek die vanuit de kantine dwars over het veld schalde wat nog te vermelden waard was, maar in de rust was de volumeknop gevonden en kon er met wat minder geluid uit de kantine de 2e helft worden voortgezet. Je zou denken: waarom, want het leek Helvoirt wel te inspireren tot het spelen van de prima eerste helft.

Hoe dan ook, minder geluid na rust, maar het veranderde het spelbeeld niet. Helvoirt bleef EVVC op zo’n beetje alle fronten de baas, al wapende de thuisploeg zich nog altijd vooral in fysiek opzicht, maar miste gewoonweg stootkracht om het Helvoirt lastig genoeg te maken. Het was Helvoirt dat ook nu de kansen kreeg. Rico zag z’n kopbal door van den Haenenberg over de lat worden getikt en een lob van Collin van den Bergh, die net over ging, waren de beste kansen voor Helvoirt. Toch duurde het tot de 70e minuut toen de 2e treffer viel. Joris van der Doelen speelde te kort terug op z’n doelman en Rico strafte dat genadeloos af door van randje 16 de bal prachtig in de bovenhoek te krullen. 2 minuten later volgde een uitbraak waarbij Rico Collin bediende en die schoot de wedstrijd definitief in Helvoirts voordeel binnen: 0-3. Ook Jeroen en Noah kregen na goede aanvallen wat kansen maar die bleven onbenut. Jannes hoefde in de hele wedstrijd nog geen redding te verrichten. Al kwam hij halverwege de 2e helft nog goed weg toen Nick van der Bruggen op de eigen lat terug kopte. In de 89e minuut moest Jannes voor het eerst echt aan het werk toen Mark van Zoggel een afvallende bal op het doel afvuurde en vervolgens een fraaie redding in huis had. Uit die hoekschop die volgde had hij ook de kopbal die daaruit voortkwam klemvast. Geen 1-3 dus maar 0-4, want in de extra tijd werd een overtreding op Roel van Asseldonk nog bestraft met een strafschop. Rico miste in 2019 nog z’n laatste strafschop tegen EVVC, wat Helvoirt toen een punt kostte. Nu schoot hij hem prima binnen en bepaalde de eindstand op 0-4, waarmee Helvoirt zich op doelsaldo ook koploper mag noemen. Zo kreeg het duel dan toch nog een uitslag die bij het wedstrijdbeeld paste.

Voor volgende week wacht Helvoirt het thuisduel met Volkel.