Helvoirt 1 - Gilze 1 1-7

5268HS
HELVOIRT

Helvoirt na rust helemaal te kijk gezet door effectief Gilze: 1-7

Voor rust nauwelijks krachtsverschil tussen Helvoirt en Gilze. Na rust was Gilze voetballend gezien beter en wist op vrijwel identieke wijze behoorlijk effectief uit te lopen naar 1-7.

De tweede bekerwedstrijd was een opmerkelijke, namelijk tegen competitiegenoot Gilze. De KNVB heeft weer de 1e en 2e klassers uit het zelfde district bij elkaar ingedeeld en dan is er een kans dat je tegen een competitiegenoot komt te staan, omdat er niet zoveel 1e en 2e klassers zijn in Zuid I. En dat was vanmiddag het geval. Gilze promoveerde afgelopen seizoen via de nacompetitie naar de 2e klasse. De beginfase ging gelijk op, al gaf Helvoirt na 6 minuten de 0-1 aan Gilze cadeau. Een fout van Nick van der Bruggen werd door Gilze topschutter Willem van Eijck afgestraft. Het antwoord van Helvoirt volgde niet lang daarna van Marcus Smarius die net overschoot van afstand. In de 23e minuut leek Joep van Eijck op weg naar Jannes Verhulst voor de 0-2 te zorgen, maar Jannes redde. En in de tegenstoot zette Max Meijer Rico de Laat vrij voor doelman Finn Hoppenbrouwers en die scoorde wel: 1-1. Daarna nog een grote kans voor beide ploegen. Eerst redde Jannes op de inzet van Mirk van Zon en zag Menno van Hattum z’n schot maar net over het doel verdwijnen. In de 41e minuut kwam Gilze toch weer voor. Jannes redde eerst nog op de inzet van W van Eijck, maar de rebound viel voor Stan de Cock die via de lat de 1-2 aantekende.

Na rust nam Gilze op vrijwel identieke wijze binnen een paar minuten afstand van Helvoirt. In de 48e minuut werd met een steekpass van W van Eijck zowel Timo Beenhakkers als Thomas Schilders op Jannes afgestuurd. Jannes stopte tot 2x toe Beenhakkers z’n inzet maar in 3e instanties schoot Schilders alsnog raak en in de 52e minuut werd de Helvoirtse defensie opnieuw te kijk gezet met nu een lange bal, waarbij W van Eijck vrij voor Jannes kwam en de 1-4 was een feit. Halverwege de 2e helft leek Menno de spanning weer terug te brengen, maar Hoppenbrouwers maakte er een hoekschop van, die vervolgens door Nick net naast werd gekopt. Een minuut later deed Gilze wel wat Helvoirt naliet. Steekpass, W van Eijck vrij voor Jannes: 1-5. Met nog een kwartier te gaan had Helvoirt wederom pech. De net ingevallen Jasper van der Bruggen vond de mede ingevallen Noah Geurtz die op de lat kopte. Zeg dus niet dat Helvoirt geen kansen had na rust. En in de omschakeling deed Gilze wederom wat Helvoirt naliet. Weer een steekpass, nu op, de ook net ingevallen, Tom Koenraad die ook alleen op Jannes af kon gaan; 1-6. Gilze kon na rust ook een kans missen. Van Eijck was weer ontsnapt na een steekpass, maar schoot nu naast. Het was echter uitstel, want na 80 minuten werd van Eijck opnieuw met een steekpass vrij voor Jannes gezet en tekende alsnog voor z’n 4e van de wedstrijd; 1-7. Het moge duidelijk zijn dat Helvoirt komend seizoen met een totaal andere 2e klasse te maken krijgt dan de afgelopen jaren, als dit een voorteken zou zijn van hoe Gilze speelde vandaag. Zelf mogelijkheden genoeg, maar een tegenstander die voetballend gezien veel kan brengen en ook effectief kan zijn. 1-7, tja, hoe je het ook went of keert, dat vraagt toch om de geschiedenisboeken. De laatste keer dat Helvoirt met deze cijfers een officiële thuiswedstrijd verloor was op 13 maart 1972 tegen RKSSS. De laatste keer dat Helvoirt 7 treffers in eigen huis incasseerde in een officieel duel was op 19 september 1999 tegen SBC (2-7).

Het bekertoernooi zit er dus zo goed als op voor Helvoirt. Al moet Helvoirt dan volgende week thuis tegen Oirschot Vooruit met minimaal 6 doelpunten verschil winnen en dan nog is het afhankelijk van Gilze – Best Vooruit (Best Vooruit moet dan met 7 doelpunten verschil winnen) om nog een kans te maken, en dat is haast onmogelijk. Hoe dan ook, volgende week dus opnieuw thuis, en dus tegen Oirschot Vooruit.