Helvoirt 1 - Uno Animo 1 2-2

5268HS
HELVOIRT

Helvoirt speelt laat, maar verdiend gelijk tegen Uno Animo: 2-2

Waar Uno Animo in Loon op Zand nog won dankzij kopdoelpunten, leek het erop dat het met een andere specialiteit, zondagschoten, opnieuw te veel zou krijgen tegen Helvoirt, maar een strijdend Helvoirt dacht daar anders over en speelde in de slotfase alsnog verdiend gelijk. Zorgelijk is wel dat er weer wat blessures zijn bijgekomen.

Een thuisduel van het 1e was wel even geleden. Meer dan een maand geleden. En dat zonder een stop of afgelasting. Maar ja, als je eerst 2 uitduels hebt en dan een vrij weekend vanwege oneven aantal ploegen en daarna weer uit speelt en dan weer vrij bent, is het wel te verklaren. De wedstrijd begon met een primeur. Voor het eerst dit seizoen speelde Helvoirt in dezelfde basisopstelling als in de vorige wedstrijd. Na steeds minimaal 1 wijziging te moeten doen was het dus nu voor het eerst dat Helvoirt 2 duels achter elkaar met dezelfde 11 begint. Weliswaar nog verre van compleet, maar om maar aan te geven dat het dit seizoen moeizaam is om stabiel met dezelfde ploeg te kunnen beginnen bij ons. De 1e helft was niet saai. Het ging mooi gelijk opgaand met behoorlijke fysieke duels. Kansen waren er echter amper. De 0-1 van Uno Animo kwam in de 44e minuut dan ook letterlijk uit de lucht vallen, maar mooi was ie zeker. Danny Kuijpers nam ineens een teruggelegde bal van iets meer dan 20 meter en zag z’n inzet als een streep via de onderkant van de lat binnenvallen. In de 1e helft raakte de ziekenboeg van Helvoirt echter wel weer wat voller. Eerst moest Koen van Asseldonk ervan af nadat hij in een duel om de bal een schoen tegen z’n hoofd kreeg. De afdruk van de nop was nog duidelijk te zien. Ook Noah Geurtz moest eraf. Hij kwam ongelukkig ten val op z’n schouder na het wat wild uitkomen van doelman Rens Mols. Diezelfde Mols was wel belangrijk op een kopbal van Jeroen de Bever vlak voor de rust. Koen en Noah werden overigens vervangen door routinier Roel Pullens (34 jaar) en jongeling Jorn Pijnenburg (16).

Ook na rust eigenlijk hetzelfde spelbeeld. Veel strijd, weinig echt grote kansen. Toch benutte Uno Animo effectief de kansen die het kreeg. Zo ook na 67 minuten toen Kevin Beerens uit een lastige hoek de bal vol in de touwen knalde; 0-2. En kwartier voor tijd wist ook Helvoirt z’n eerste de beste kans van de 2e helft te benutten. Op de voorzet van Rico de Laat wist Roel bij de 2e paal de 1-2 aan te tekenen. Niet lang daarna was Jochem Leermakers dichtbij een wonderschone treffer, geheel in de stijl van de dag. Van ongeveer 25 meter nam hij een afvallende bal ineens en vond bijna de bovenhoek. Menno van Hattum zag z’n vrije trap ook nog net naast gaan, maar de meer dan verdiende gelijkmaker kwam er alsnog, in minuut 89. Uit een vrije trap van Christian van der Linden was het Marcus Smarius, de enige speler van Helvoirt dit seizoen die alle competitieduels speelde tot nu toe, die de bal in de lange hoek kopte; 2-2. Zo kreeg Helvoirt dan toch het maximale wat het verdiende deze middag.

Door de uitslagen op de andere velden heeft Helvoirt het handhaven weer in de hand, want het verschil met Trinitas Oisterwijk is nu 3 (verlies)punten. Volgende week komt een van de mede concurrenten op bezoek, namelijk SVSSS. Helvoirt staat gedeeld 11e met Rijen en SVSSS staat met 1 punt meer op de 10e plaats. Een heel belangrijk treffen dus, deze derby!