Rijen 1 - Helvoirt 1 6-0

5121MP
RIJEN

Off-day Helvoirt in Rijen: 6-0

Soms heb je zo’n wedstrijd dat er werkelijk niets, maar dan ook echt helemaal niets lukt en ook echt alles tegenzit. De tegenstander die niet echt veel beter is, maar wel feller en ook daarom aan de goals komt, belabberd veld, 10 man en de scheidsrechter ook niet echt bepaald mee hebben. Helvoirt maakte het vanmiddag in Rijen mee, waar het tegen een behoorlijke zeperd opliep en met 6-0 verloor.

Helvoirt kon deze middag in Rijen een slagje slaan in de degradatiestrijd en bij winst Rijen op 6 punten zetten. Getuige de vorm die het na de winterstop toont, misschien niet altijd qua resultaat, was het vertrouwen, ondanks de nog nodige afwezigen, aanwezig. Toch was het vanaf het begin Rijen dat het beste begon aan het duel en via Yassin Ben Messaoud (van dichtbij gestuit op Jannes Verhulst) en Jens van der Steen (voorzet op de lat) voor het eerste gevaar zorgde. De 1-0 was dan ook een logisch gevolg na een kwartier spelen. Uit een weggekopte hoekschop kon Jannes het schot van Joey Jacobs niet helemaal onder controle krijgen en Ben Messaoud profiteerde, al dan niet in buitenspelpositie, van dichtbij. Niet lang daarna was daar voor het eerst Helvoirt deze middag. Op aangeven van Menno van Hattum knalde Rico de Laat van dichtbij op de paal. Het was feitelijk ook meteen het enige hoogtepuntje van Helvoirt deze wedstrijd. Want, hoewel Rijen ook niet bepaald overtuigend speelde, ging er bij Helvoirt meer fout dan goed. Na een half uur liep het dan ook tegen de 2-0 aan, maar die had nooit mogen vallen. Luc Heestermans schoot z’n vrije trap net over, maar volgens de scheidsrechter raakte Jannes hem nog met de vingertoppen aan. Een discutabele corner, die daarna nog discutabeler werd. Nog voordat hij genomen was, zei grensrechter Harley Habraken dat de bal niet goed lag. De scheidsrechter liet het doorgaan en uit die hoekschop kopte Jordi Doms de 2-0 binnen. Protesteren ten spijt, Harley werd volkomen genegeerd. En om de tegenvallende 1e helft voor Helvoirt compleet te maken, moest Thomas Lommers, nota bene op z’n 25e verjaardag, na 42 minuten met rood vertrekken nadat hij ietwat ongelukkig met z’n linker teen tegen de hak van de doorgebroken Joost Broeders aanliep.

Hoewel Helvoirt met goede bedoelingen de kleedkamer weer uitkwam, besliste Rijen binnen een paar minuten na rust het duel al. Marc Jacobs was van beide doelpunten de schutter. Eerst tikte hij vrijstaand een voorzet van Ben Messaoud binnen en 2 minuten later schoot hij van 18 meter de bal net onderin de kruising. Wat Helvoirt ook probeerde, vrijwel niets lukte. De inzet was 100%, dat zeker, maar het zat gewoon allemaal tegen. Veel passes kwamen niet aan, mede ook door het veld, dat voor vele opstuitende ballen zorgde, spelers die vaak weggleden en een Rijen dat het eigenlijk wel geloofde, getuige de vele wissels tegen het uur. Rijen doelman Bas van Loon heeft dan ook vrijwel geen één bal gehad deze middag. Toch kreeg de thuisploeg het nog voor elkaar om 2x te scoren. Eerst leek Broeders dat nog te doen, Jannes stopte z’n inzet, maar Sjoerd Piree schoot in de rebound alsnog de 5-0 binnen, maar opnieuw leek het buitenspel te zijn. Opnieuw keek de scheidsrechter niet naar de grensrechter en stond de 5-0 op het bord. Toch keurde hij nog wel 2 doelpunten af vanwege buitenspel, het zat dus ook een keer mee deze middag, maar 5 minuten voor tijd viel de 6-0 alsnog. Broeders gleed bij de 2e paal een voorzet binnen. Rijen kon ook nog missen van dichtbij. Een hoekschop in de 88e minuut werd van dichtbij hard op de onderkant van de lat geschoten. Aan de andere kant claimde Helvoirt nog een strafschop toen Rico onderuit werd getrokken, maar u raadt het al, niets. Na 92 teleurstellende minuten voor Helvoirt maakte de scheidsrechter een einde aan de lijdensweg van Helvoirt deze middag in Rijen. Want echt weggespeeld was Helvoirt niet, maar Rijen was wel feller dan dat Helvoirt was en ging ook het beste met de omstandigheden om.

Volgende week is Helvoirt vrij. Op zondag 2 april speelt Helvoirt uit tegen Gilze en die willen ook nog wel even iets rechtzetten.