Oosterhout 1 - Helvoirt 1 3-1

4906MK
OOSTERHOUT NB

Helvoirt met nederlaag de winterstop in: 3-1

Ook het 2e bezoek in korte tijd aan Oosterhout heeft Helvoirt geen resultaat opgeleverd. Tegen een allerminst overtuigend, maar feller en agressiever Oosterhout verloor Helvoirt met 3-1.

De laatste officiële wedstrijd in 2022 was voor Helvoirt in Oosterhout tegen de plaatselijke VV. 2 maanden terug werd op bezoek bij TSC verloren met 3-0, maar dat is een titelkandidaat. Oosterhout is dit seizoen een van de ploegen die, net als Helvoirt, moet vechten om in de 2e klasse te blijven. De start van Helvoirt was niet best. Al na 50 seconden spelen liet Luke van der Bruggen zich aftroeven door Diae Abjij die z’n voorzet door Charlton Vicento tegen de paal geschoten zag worden, maar in 2e instantie door Timo Schollaardt alsnog binnen gewerkt zag worden; 1-0. Charlton Vicento, dat is een naam die misschien wat bekent voorkomt. Klopt, hij speelde ooit 157 duels in het Nederlandse betaalde voetbal voor ADO Den Haag, Willem II en Helmond Sport tussen 2009 en 2018. Oosterhout was, met name in de 1e helft, feller en agressiever dan Helvoirt, maar tot echt grote kansen leidde het niet. Via Menno van Hattum (voorlangs) en Noah Geurtz (van afstand net over) kreeg juist Helvoirt de beste kansen. Al kreeg de thuisploeg tussendoor via Schollaardt ook een opgelegde kans. In een counter werd hij vrij voor Jannes Verhulst gezet, maar schoot naast. Tegen de rust raakte Oosterhout tot 2x toe het aluminium. Eerst werd een hoekschop tegen de lat gekopt, waarna de afvallende bal viel voor Sofyan Asrih die de paal op z’n weg vond.

Na rust liep Helvoirt ook al snel tegen een tegentreffer aan. Na een lange bal van Jonathan Yuya werd Vincento alleen voor Jannes gezet, die het vervolgens met een fraaie lob de voorsprong van Oosterhout verdubbelde; 2-0. Na een uur spelen een beetje dezelfde carambole als voor rust, maar dan voor Helvoirt. Rico de Laat kopte de voorzet van Jochem Leermakers tegen de lat en de afvallende bal werd door Menno ineens genomen en raakte met z’n poging beide doelpalen (!). Een kwartier voor tijd werd het duel beslist. Na de actie van Wahid Abdoulaije kon Abjij van dichtbij de 3-0 achter Jannes schieten. In de extra tijd redde Helvoirt toch nog de eer. Na een voorzet van debutant Coen van Beek kon Rico van dichtbij doelman Rodney Schrauwen in de 93e minuut toch nog passeren; 3-1. Maar was het wel een eretreffer? Want een minuut later had Menno de 3-2 op z’n schoen, maar schoot van dichtbij over, en wie weet wat er nog had kunnen gebeuren met de 8 minuten extra die werden toegevoegd. Uiteindelijk kwam de laatste actie van de thuisploeg toen Jannes een schot van Yuya over de lat tikte.

Zo gaat Helvoirt toch wel met een minder goed gevoel de winterstop in na toch 2 grote nederlagen, en dat terwijl die nederlagen eigenlijk niet eens zo nodig waren. Hoe dan ook, het is nu winterstop, al meldt Helvoirt zich nog wel op woensdag 28 (en mogelijk ook vrijdag 30) december voor de Meierij zaalvoetbal cup in Sint-Michielsgestel. 8 januari is de eerste oefenwedstrijd tegen Nieuwkuijk en de eerstvolgende competitiewedstrijd is op 22 januari, in Waalwijk tegen WSC.