WSC 1 - Helvoirt 1 3-2

5143ND
WAALWIJK

Helvoirt weer strijdend ten onder, nu tegen WSC: 3-2

Het is een beetje het verhaal van de 2e seizoenshelft tot nu toe voor Helvoirt. Gehavend als het is, kan het de tegenstander toch nog behoorlijk weerstand bieden, maar toch nipt zonder punten blijven. In een miezerig Waalwijk werd ondanks een 0-2 voorsprong met 3-2 verloren van WSC. Een resultaat waar met name op basis van de 2e helft niets op af te dingen viel.

Carnaval is op Sportpark Eikendonk al begonnen. De hele avond stond bij WSC in het teken van ‘veurproeven’ voor carnaval. Het was dus best aardig gevuld deze avond, maar of ze ook allemaal voor de wedstrijd WSC – Helvoirt kwamen? Uw verslaggever betwijfelt het. Op verzoek van WSC werd deze wedstrijd vervroegd van 26 naar 16 februari zodat deze wedstrijd een toevoeging zou zijn voor de carnavalsavond bij WSC. Toch had Helvoirt wellicht op de 26e willen spelen. Immers, bij de blessurelijst die afgelopen zondag al werd opgenoemd, konden ook de namen van Thomas Lommers, Thijs van Hal en Nick van der Bruggen worden toegevoegd. Rico de Laat daarentegen was wel weer terug. Maar toch, langs de kant stonden waarschijnlijk spelers met meer wedstrijden in het 1e samen dan de spelers die deze avond bij Helvoirt in het veld stonden. En wellicht ook meer duels dan de spelers van WSC, want die verschenen ook best met een jong elftal. Henk van Hattum gaf, door de vele afwezige, jeugdspeler Jorn Pijnenburg z’n 1e basisplaats in het 1e. Het begin was voor WSC dat via Max Timmermans al in de 2e minuut de paal raakte. Daarna was Helvoirt de ploeg met een licht overwicht en kreeg via Rico ook de eerste kans. Hij stuitte in de 17e minuut van dichtbij op doelman Luuk van Beerendonk. 3 minuten later was het vanuit een identieke positie wel raak voor Rico. Na een kopbal van Menno van Hattum wist hij via een mooie stift van Beerendonk nu wel te kloppen; 0-1. 6 minuten later verdubbelde Helvoirt zelfs z’n voorsprong. Nadat WSC na een corner van Helvoirt aan counteren dacht, dacht Perry van der Sande daar anders over. Hij onderschepte en bereikte Noah Geurtz, die vervolgens in een volle 16 toch knap met een listige bal de lange hoek vond; 0-2. Daarna nam de thuisploeg het heft weer een beetje in handen en profiteerde na een half uur spelen van een te korte terug kopbal. Pepijn Vrinten had nog de nodige moeite om Jannes Verhulst te omspelen, maar kreeg hulp van Yorrick Hulsman die wel scoorde; 1-2. Even dreigde de situatie zoals in 2017 gebeurde toen WSC ook na een 0-2 achterstand binnen een minuut terugkwam tot 2-2, maar de vrije trap van Joris Schoondermark eindigde op het dak van het doel. 2-2 werd het in de 41e minuut alsnog en ook nu een flashback naar een eerdere ontmoeting. In het bekerduel tussen beide ploegen in 2020 schoot Stijn van de Put op de rand van de 16 hard via de onderkant van de lat de bal achter Jannes. Dat gebeurde ook nu. Was dat toen na een teruggelegde bal, nu was het een actie naar binnen, gevolgd door een hard en strak schot. Menno zag in de extra tijd nog een schot gekeerd worden door van Beerendonk.

Na rust was het vrijwel de hele 2e helft eenrichtingsverkeer. WSC was daarin duidelijk de betere ploeg. Met name op snelheid werden de verdedigers van Helvoirt behoorlijk getest. Toch mocht Helvoirt van geluk spreken dat het aluminium de 3-2 voorkwam. Tot 4x toe raakte WSC het houtwerk in een kwartier tijd. Eerst eindigde een hard schot van van de Put via Jannes op de lat, daarna knalde van de Put op de paal, eindigde de kopbal van Niek Stokwielder uit een corner van dichtbij ook op de paal en eindigde een voorzet van Pjotr ten Berge op de lat. Ook knalde Timmermans net voorlangs. Het zat Helvoirt dus mee en een zwaarbevochte gewonnen punt leek aanstaande. Tot in de 83e minuut toch het genadeschot leek te volgen. Van de Put wist met een verdekt schot van 18 meter de korte hoek te vinden; 3-2. Helvoirt kwam in de 2e helft niet echt tot een kans, maar in de slotfase leek Noah bijna nog voor de 3-3 te zorgen. Zijn poging ineens van ver ging echter net over.

Op zondag 5 maart speelt Helvoirt z’n volgende wedstrijd. In Hilvarenbeek wacht Hilvaria.