Historie Vrouwen-voetbal

Historie damesvoetbal VV Helvoirt.

Er werd al eerder door vrouwen tegen een bal getrapt in Helvoirt, maar in 1981 wordt er voor het eerst een meisjesteam ingeschreven bij de KNVB. Het betreft een jeugdmeisjesteam. De allereerste wedstrijd ooit voor het nieuwe meisjesteam ging met 0-9 verloren tegen LVV’58. Een jaar later is er ook de oprichting van het seniorendamesvoetbal. Hun eerste wedstrijd eindigt in een grote nederlaag: 12-0 tegen Boxtel DA1. In het eerste jaar in de competitie halen de dames maar 3 punten, maar de eerste zege was wel geboekt: 2-0 tegen WSJ DA1.

Naarmate de jaren vorderden ging het beter en beter met het damesvoetbal in Helvoirt. Zo goed zelfs, dat men in het seizoen 1987-1988 uitkomt met 2 damesseniorenteams! In het seizoen 1988-1989 wordt door het 1e vrouwenteam ook het eerste kampioenschap gepakt na een 3-0 zege op de dames van Irene. In de 22 competitiewedstrijden die er dat seizoen werden gespeeld, werd er slechts 1x gelijkgespeeld en de rest allemaal gewonnen + een doelsaldo van 114 goals voor en maar 6 tegen. Een jaar later waren de dames  dichtbij een 2ekampioenschap op rij, maar men eindigde op een 2e plaats met 2 punten achterstand op Taxandria. In het seizoen 1991-1992 wordt de kwart finale van de beker gehaald. Na zeges op Terheijden, VOAB én Zwaluw VFC is hoofdklasser De Valk uiteindelijk met 2-10 te sterk.

Daarna ging het wat minder. Enkele speelsters stopten en na 3 seizoenen moest zelfs het 2e damesteam worden teruggetrokken. In 1992 hadden we zelfs helemaal geen damesseniorenteam meer. In de zomer van 1995 keerde het damesvoetbal nog wel terug bij de senioren, maar na 2 seizoenen moest het damesteam weer worden teruggetrokken. In die tijd bij de jeugd waren er ook vaak 1 of 2 meisjesteams die in competitieverband uitkwamen maar het ging echter maar vaak tot de M-B of M-A, toen stopte enkele speelsters en moest er door speelsters tekort vaak gestopt worden met het inschrijven van een meisjes B of meisjes A team in de competitie. Dit vaak tot grote teleurstelling van de vereniging maar ook tot grote teleurstelling van de speelsters die nog wel wilden voetballen. Mede hierdoor vertrokken veel speelsters naar clubs in de omgeving die wel een meisjes/dames team hadden.

Maar sinds 2010 is het damesseniorenvoetbal weer terug bij VV Helvoirt. En net als in 1982 was het eerste jaar in de competitie niet bepaald denderend. Maar ook nu zijn de resultaten de laatste seizoenen sterk verbeterd. Sinds het seizoen 2013-2014 hebben we ook weer 2 damesseniorenteams, en in het seizoen 2014-2015 was er weer een kampioenschap bewonderen. Na een 7-0 zege bij Real Lunet worden de Vrouwen 2 kampioen en promoveren daarmee (als Vrouwen 1) naar de 4e klasse. In de 18 competitieduels die er gespeeld worden winnen de Vrouwen 2 er 16 met een doelsaldo van 104 voor en 7 tegen. Het damesvaandelteams speelt dit seizoen (2015-2016) in de 4e klasse van het damesvoetbal. In het seizoen 2015-2016 hebben we naast 2 seniorenteams ook 2 meisjes jeugdteams en enkele meisjes die (nog) bij de jongens voetballen. In het verleden is wel gebleken dat ook Helvoirtse voetbalsters het nodige talent hebben want in het verleden zijn er ook speelsters geweest die ooit in een regionaal selectieteam hebben gespeeld.

Helvoirt vrouwen 2 kampioen

De daarop volgende seizoenen wist het Helvoirtse vrouwenvoetbalteam (1e) door te stoten naar de 2e klasse.
In 2022 werd via de nacompetitie promotie behaald naar dit niveau. Door pech en veel blessures is het in het bij één seizoen 2e klasse gebleven en speelt het 1e team in 2023 weer op een lager niveau.

In 2023 start er weer een jeugdig meisjesteam (o-13) in de competitie.

Speelsters van de twee vrouwenteams zijn niet alleen actief op het veld. Vrijwel de gehele evenementencommissie van de club bestaat uit speelsters en oud-speelsters van de club!

Daarom staat ook het damesvoetbal bij VV Helvoirt hoog in het vaandel!