Helvoirt 1 - Sportclub Irene 1 1-2

20 april 2019 18:00

F.P.N.A.H. (Frank) Franssen

Helvoirt ook onderuit tegen Sportclub Irene: 1-2

Het zit Helvoirt na de winterstop ook maar niet mee. Pech, blessures, ballen die niet goed vallen, tegenstanders die tegen de verhouding in toeslaan. Ook tegen Sportclub Irene leed het, op basis van de 2e helft, een onnodige nederlaag. Waar het voor rust slap was, was het na rust beter, maar het creëren van kansen gaat Helvoirt ook moeizaam af te laatste tijd. Irene had aan één kans genoeg om te winnen, en dan ook nog door het feit dat de winnende goal van Irene een sterk buitenspelluchtje had. Op basis van kansen had Irene overigens wel terecht gewonnen.

Ten opzichte van de ontmoeting van 2 weken terug in Limburg had Helvoirt liefst 5 noodgedwongen wijzigingen in de opstelling, waaronder 2 basisdebutanten. Irene had er maar 1. Misschien wel daarom dat Irene ook het beste aan het duel begon en na 38 seconden schoot Auke Houben net naast. Na 10 minuten kwam Irene wel op voorsprong. Na een actie van Sentayehu Derks kon Casper Vermeulen vanaf rand 16 vrij uithalen en vond de lange hoek. Het was niet goed wat Helvoirt liet zien in de eerste helft. Het speelde vaak te traag, te twijfelachtig en met kunst en vliegwerk bleef het overeind om enkele onnodige slordige momenten te herstellen. Na een half uur werd een vrije trap van Imo Selen voorgekopt en gleed Jitse Janssen van dichtbij de bal tegen de paal. 7 minuten voor rust besloot Luke er maar eens een solo uit te gooien en diens voorzet werd door Lars Curvers achter z’n eigen doelman Rik Wilms gewerkt. Daarmee was ook de eerste actie van de Irene doelman een feit. Wat ook wel het beeld van de eerste helft weergaf. Janssen schoot zelfs nog gevaarlijk voorlangs in de extra tijd.

Er werd besloten om in de 2e helft meteen een beroep op Nick te doen. Het inbrengen van Nick deed Helvoirt overigens wel goed. De felheid, snelheid en het spel werden ineens stukken beter. Zo ging een inzet van Luke net naast. Maar ondanks het overwicht in de tweede helft kon Helvoirt niet echt een kans creëren. Irene deed dat wel, maar het had de arbitrage daarin ook mee. Sierd Janssen leek buitenspel te staan toen hij een pass kreeg maar mocht doorgaan en alleen voor Remco maakte hij 1-2. In de periode die volgde bleef Helvoirt drukken, maar het verprutste vaak zelf onnodig de mogelijkheden door het niet goed uit te spelen, iets wat met name na de winterstop veel voorkomt. Irene speelde, mede ook omdat Helvoirt moest komen, de mogelijkheden wel uit, maar lieten het na om Helvoirt de genadeklap uit te delen. Zo ook in de 90e minuut. Remco redde op een inzet van Houben, de enige echte redding deze wedstrijd (!) en Stijn Jocheijms kreeg voor een open doel de kans op 1-3, maar hij schoot over. Daarmee was de laatste actie een feit. Helvoirt verloor, op basis van de 2e helft, weer onnodig.

Op 2e paasdag wacht Helvoirt de uitbeurt bij Vianen Vooruit. Ook een tegenstander waar je niet zomaar van gewonnen hebt. Zeker ook omdat die op deze zaterdagavond vrij waren en ook nog de minst gepasseerde defensie zijn.