Helvoirt 1 - Nemelaer 1 1-4

Sportlaan 1 A
5268HS
HELVOIRT

Helvoirt kan 2e bekerronde wel vergeten na nederlaag tegen Nemelaer: 1-4.

Nemelaer blijft met hun individuele aanvallende kwaliteiten een maatje te groot voor Helvoirt, ook vandaag bleek Helvoirt er niet tegen opgewassen. Even leek het er nog op dat de tragedie van 8 jaar geleden opnieuw om de hoek kwam kijken, maar Helvoirt herstelde zich goed van de 0-3 ruststand, maar het kwam niet verder dan 1 doelpunt. Hierdoor is het bekertoernooi zo goed als voorbij.

Het is weer zover. Helvoirt-Zuid tegen Haaren-Noord, de Leijederby, de N65 derby, de 0411-derby, de Gemeentederby, oh, nee, die niet meer, maar effin, het was weer tijd voor Helvoirt – Nemelaer. Vooraf aan het duel werd Collin van den Bergh gehuldigd voor het, al even, bereiken van 250 officiële duels in het 1e. Met een toch behoorlijk gewijzigde ploeg i.v.m. vorige week ging Helvoirt de strijd aan met Nemelaer, waar een Helvoirtenaar (jawel) onder de lat in de persoon van Luuk Teurlinx stond. Heeft Rens Leermakers in ieder geval een opvolger. Een speler uit de Helvoirt jeugd die later Nemelaer 1 haalde. Tot een Teurlinxse broedertwist met Bram kwam het echter niet omdat Bram in het 2e speelde vandaag. Na een afwachtend begin was de eerste kans voor de bezoekers toen Joeri Vugts van afstand net naast schoot. In de 21e minuut kwam Nemelaer toch op 0-1 toen Luuk Vermeer (toch weer hij, net als in de laatste 2 ontmoetingen in de Helvoort Cup) een corner van Wesley Diepens van dichtbij inkopte. Daarna moest Jannes Verhulst ook reddend optreden op een inzet van Vugts. Helvoirt deed bij vlagen wel goed mee met Nemelaer, maar het creëerde aanvallend gezien in de 1e helft eigenlijk niets. Nemelaer daarin tegen was wel wat gevaarlijker, maar ook bij hun weinig tot geen kansen. Tot 6 minuten voor de rust Jasper van Venrooy ontsnapte in de uitbraak en diens voorzet bij de 2e paal hard en hoog door Geert van de Ven werd ingeschoten, en die zelfde van de Ven zette 2 minuten later, op de rand van buitenspel, Vugts vrij voor Jannes en de 0-3 was ook een feit. Zo leek Helvoirt, ook al was het niet altijd goed, de rust nog met 0-1 te halen, maar stond in kort tijdsbestek met 0-3 achter en dat is nogal een verschil.

Ook na rust was de eerste kans voor Nemelaer. Vermeer onderschepte op het middenveld, zette het op een lopen, maar Jannes wilde van geen wijken weten en redde wederom. Hierna ging Helvoirt beter spelen, maar pas tegen het uur kwam de eerste grote kans, en daar was een misverstand tussen Teurlinx en een verdediger voor nodig. Collin leek wel te schrikken van de kans en schoot misschien te snel. De bal hobbelde voor een open doel net naast. Halverwege de 2e helft wist de kersverse jubilaris wel te scoren. Na wat rommelend langs 3 spelers van Nemelaer te zijn gegaan punterde hij de bal nog maar net in de korte hoek: 1-3. Noah Geurtz had niet veel later Helvoirt weer helemaal terug in de wedstrijd kunnen brengen. Na een goede actie schoot de jonge invaller echter op de onderkant van de lat. Zo had het, toch eigenlijk uit het niets, weer ineens spannend kunnen worden. Maar aan de andere kant knalde Vugts ook vol tegen de lat nadat een kopbal van Kevin van Kempen nog werd geblokt door een Helvoirtse verdediger. Het leek erop dat Helvoirt z’n goede 2e helft ook nog ‘winnend’ afsloot, maar zelfs dat was Helvoirt niet gegund, want in de 92e minuut bepaalde van de Ven na een uittrap van Teurlinx met z’n 2e treffer de eindstand op 1-4. Over de hele wedstrijd gezien was Nemelaer de terechte winnaar, maar Helvoirt had wel meer verdiend dan 1 doelpunt.

Het bekertoernooi zit er dus zo goed als op, of Helvoirt moet volgende week groots uithalen als Nemelaer wint van Wilhelmina’26, maar hoe er in de 2e helft werd gespeeld zal zeker een houvast zijn. Dat moet doorgetrokken worden als volgende week in Veldhoven de confrontatie met Marvilde wacht.