Vianen Vooruit 1 - Helvoirt 1 2-1

5435XJ
SINT AGATHA

Vianense wraak zal zuur zijn: 2-1

Vianen Vooruit had, sportief gezien, nog een rekening openstaan en die rekening kreeg Helvoirt in de 2e helft gepresenteerd. In Winter Wonderland Sint-Agatha ging Helvoirt met 2-1 onderuit tegen Vianen Vooruit. In de 1e helft was het nog een wonder dat het 0-0 stond, omdat Helvoirt z’n overwicht niet omzette in doelpunten, maar na rust veranderde het spelbeeld en deed Vianen wat Helvoirt naliet

Eerst in Vianen op 28 november, dat ging niet. 5 december dan? Nee, niet mogen/kunnen trainen, dus ook dan niet. Dan 6 februari in Vianen?, Nee, het wordt slecht weer. In Helvoirt dan? Om toch een midweekse wedstrijd te voorkomen? Nee, Vianen wilde dat niet. In Sint-Agatha dan op 17 februari? Nee, ging ook niet. Op 8 maart in Helvoirt dan? Nee, ging óók al niet en die laatste afgelasting kreeg, in de media althans, nog een staartje. Kortom, Vianen Vooruit – Helvoirt was inmiddels uitgegroeid tot een heuse soap wedstrijd. Nu op een donderdagavond in Sint-Agatha kon Vianen Vooruit – Helvoirt dan eindelijk plaats vinden. Hoewel, het was opnieuw twijfelachtig. Want, het zou gaan sneeuwen! Ja, mensen, nog maar 6 uur van 1 april af en het zou gaan sneeuwen. Toch kregen we bericht dat het doorging en dus net voordat de avond viel werd de reis ingezet naar Sint-Agatha. Hoe Oostelijker we gingen, hoe witter de neerslag werd, en er werd wellicht al gesuggereerd: het zou toch niet zo zijn dat de scheids het veld voor de aftrap alsnog afkeurt? Eenmaal aangekomen in het dorp onder de rook van Cuijk bleek VCA, de officiële thuisclub, over een mooi Multifunctioneel clubgebouw te beschikken. Een biljartruimte, 2 vergaderruimtes, een gymzaal, een speelzaal, kortom, een mini HelvoirThuis zullen we maar zeggen. Helvoirt begon wel behoorlijk gehavend aan het treffen met Vianen. Zodoende moesten ook een aantal spelers in de basis beginnen die 2 dagen eerder ook al 90 minuten speelde met het 2e tegen Brabantia. Een van die mensen is Roel van Asseldonk, die voor het eerst sinds 10 mei 2015 in competitieverband weer in de basis mocht beginnen, en omdat broer Koen ook in de basis begon, zorgde dat dan wel voor het feit dat de tweelingbroers voor het eerst samen in de basis stonden in een competitieduel van het 1e, want Koen speelde op de eerder genoemde datum niet. Zo pakken ze beide op hun 28e deze primeur nog even mee. Het was op 1 oktober 1995 voor het laatst dat er nog een tweeling in de basis begon bij Helvoirt, toen waren dat Mike en Gaby de Bresser.

Dan naar het duel zelf. Vianen Vooruit wilde nog wel even iets rechtzetten tegen Helvoirt. Immers, de laatste keer dat beide teams tegen elkaar speelde, op 10 november 2019, verpeste Helvoirt met een 2-8 zege behoorlijk het periodefeestje van Vianen. Toch zijn er aan Helvoirt zijnde maar 3 man deze avond die die 2-8 meemaakte. Nick van der Bruggen, Rico de Laat en Tim Verhoeven. Bij de thuisploeg nog 10 man die toen meededen. Dus je kan je dus voorstellen dat die ontmoeting bij hun nog meer meespeelde. Helvoirt noteerde in de 5e minuut via Jeroen de Bever de eerste kans die door doelman Senne Klären met moeite werd gekeerd. Toch ging het harder sneeuwen en na een kwartier spelen riep de scheidsrechter ook beide aanvoerders naar het midden. Hij kon de lijnen niet meer zien en wilde het duel staken. En zo leek het doemscenario voor Helvoirt dan toch waarheid te worden om voor slechts een kwartier voetbal ruim een uur gereden te hebben. Maar na kort overleg werd toch besloten om door te gaan, en Helvoirt ging met de zware omstandigheden het beste om en dat resulteerde ook in de nodige kansen op de 0-1. Rico schoot net naast en stuitte tot 2x toe op Klären, kopte Koen een hoekschop net over, en werkte Vianen verdediger Nils Goertz bijna een hoekschop in eigen doel.

Maar na rust verscheen er een totaal ander Helvoirt binnen de lijnen. Waar het voor rust zo beetje alle duels won, en behoorlijk fel speelde, was het nu ineens voorzichtigheid geboden. De angst om door uitglijden een nare blessure op te lopen leek wellicht in de ploeg te zijn geslopen en Vianen was daardoor de ploeg geworden die langzaam meer grip kreeg in dit duel. Tot echte grote kansen leidde het niet, maar Helvoirt kwam amper meer de eigen helft af. Thijn Jans zag nog een inzet via een Helvoirts been naast gaan, maar de grootste kans voor de thuisploeg was na 70 minuten. De net ingevallen Mark Daamen werd door Joost Verbiesen alleen voor Jannes Verhulst gezet, maar schoot voorlangs. 1 minuut later deed Verbiesen het dan maar zelf. Hoewel hij omringt werd door 4 (!) Helvoirtenaren wist hij ze toch met een beweging te misleiden, om vervolgens de lange hoek te vinden; 1-0. Met vers bloed binnen de lijnen, waaronder de 18-jarige debutant Willem van Aken, werd gezocht naar de 1-1, maar het tegendeel gebeurde. Opnieuw was het Verbiesen die toesloeg. Vrijwel identiek aan de 1e goal, maar nu had hij aan 2 man geen kind en schoot beheerst z’n 2e van de avond erin. Daarmee leek het duel zo goed als beslist. Verbiesen kreeg in de 90e minuut zelfs nog de kans op z’n 3e, maar Niels Verhoeven wist met een goede verdedigende actie dat te voorkomen. In de tegenstoot kwam Helvoirt dan eindelijk tot scoren. Jeroen plaatse de bal vanaf rand 16 binnen: 2-1. Maar het doelpunt kwam te laat, want 1 minuut later klonk het eindsignaal al. Zo had Helvoirt opnieuw een nederlaag toch weer aan zichzelf te wijten omdat het in de 1e helft al naliet afstand te nemen en de rekening die Vianen Vooruit dus nog met Helvoirt had, bleek in de 2e helft dus een zure te zijn. Wraak kan zoet, maar, zoals nu, dus ook zuur zijn.

Zondag is de volgende uitwedstrijd wat dichterbij huis. In Vught wacht dan Real Lunet.