Emplina 1 - Helvoirt 1 1-2

5236PS
'S-HERTOGENBOSCH

Helvoirt sluit competitie af met knappe zege bij Emplina: 1-2

Helvoirt heeft het seizoen met een zege afgesloten. In Empel werd een knappe, maar verdiende, 1-2 zege geboekt. Door deze zege eindigt Helvoirt nog in de middenmoot en heeft het daarmee prima gedaan dit seizoen.

Op een regenachtig en winderig Sportpark Empel-Zuid sluit Helvoirt het seizoen af. Gastheer Emplina moest winnen om de nacompetitie veilig te stellen, Helvoirt wilde nog graag het linkerrijtje in. Voor Collin van den Bergh en Tim Verhoeven was het vandaag hun afscheidsduel, dus wilde beide nog een keer laten zien wat ze in hun mars hadden. Al was Collin nog wel een twijfelgeval vanwege een blessure, maar wilde koste wat kost spelen. Helvoirt was de betere ploeg in de 1e helft en het leek ook op of niet Emplina, maar Helvoirt nog voor de nacompetitie speelde. Veel kansen waren er niet, maar Helvoirt was Emplina de baas in de 1e helft. Collin noteerde in de 8e minuut de eerste kans. Zijn volley ging naast, maar halverwege de 1e helft scoorde Collin wel. Hij wilde de voorzet van Nick van der Bruggen ineens voor het doel brengen, maar hij verraste, misschien ook wel een beetje dankzij de wind, doelman Rick Schouten die de bal zomaar over zich heen zag vallen: 0-1. Ook Menno van Hattum kreeg nog 2 kansen op 0-2. Eerst stuitte hij op de voet van Schouten en daarna kreeg hij een vrije kopkans die hij naast kopte. Emplina had geen enkel schot tussen de palen gelost.

Emplina kwam wel veelbelovend uit de kleedkamer, want Jannes Verhulst moest aan het werk op de uithaal van Amin Kabbouti. Maar daarna nam Helvoirt het initiatief weer over, zonder tot een grote kans te komen. Na een uur voetballen gaf Collin aan dat het einde wedstrijd was, en kreeg hij een publiekswissel, waarmee hij na 285 officiële duels afscheid nam van Helvoirt 1. Hij scoorde in 2009 bij z’n debuut en scoort dus ook in z’n laatste officiële wedstrijd. Hij werd overigens vervangen door de net 16-jarige Jorn Pijnenburg, die daarmee officieel debuteerde in het 1e en daarmee opnieuw een speler die in de voetsporen van z’n vader treedt, want vader Edwin speelde in 1992 en van 1993 tot 2007 meer dan 300 duels in het 1e. Hij stond amper in het veld als Helvoirt de voorsprong verdubbelde. Een schot van Max Verbeek werd geblokt, waarna Menno de bal oppikte en Schouten klopte in de korte hoek, 3 maal is scheepsrecht: 0-2. Emplina ging vervolgens met 5 pure aanvallers spelen, en het ging letterlijk stormen, zeker met wind tegen geen pretje, maar Helvoirt werd min of meer terug gedwongen door een aanvallend Emplina, dat in de 64e minuut voor het eerst dichtbij een doelpunt was. Jordi Heuverling kopte op de paal. Een kwartier voor tijd kreeg Emplina een strafschop na dat een schot werd aangeraakt door een hand. Olav van Boxtel benutte de 11-meter: 1-2, maar omdat Emplina haast wilde maken voor de gelijkmaker, wilde van Boxtel de bal snel pakken, maar Jannes was hem voor en daarna werd het even behoorlijk knokken, met Martijn van Helvoort en Nick voorop. Nick kreeg geel, maar van Helvoort zag de rode kaart. Ondanks de numerieke meerderheid hing de 2-2 nu meer in de lucht dan de 1-3. Hoewel de scheidsrechter het nog nodig vond om 8 minuten bij te trekken hield Helvoirt stand en pakte daarmee toch nog een verdiende zege. Tim speelde overigens de hele wedstrijd, maar ook voor hem zit het er dus na dit duel op in het 1e en kwam tot 188 officiële duels tussen 2013 en 2022. De selectie kende zodoende een prima weekend, want ook het 2e won, met 1-2 van Brabantia 2, en eindigt daarmee als 3e in de Reserve 1e klasse en voor de tweede keer in de historie mag het mee gaan doen voor een plek in de Reserve Hoofdklasse. Ook een knappe prestatie, aangezien ze al de nodige spelers naar het 1e zagen gaan in de loop van het seizoen. Komende zondag wacht voor hun de uitwedstrijd tegen ODC 2. Dus gaan wij als het 1e (en hopelijk meerdere Helvoirtenaren) nu het 2e aanmoedigen in hun jacht op historische promotie.

Helvoirt eindigt deze competitie als 8e met 32 behaalde punten. Een prima prestatie. Zeker als je nagaat dat er de nodige sterkhouders dit seizoen (langdurig) geblesseerd waren en dat zij uitstekend vervangen werden. Ook het feit dat er dit seizoen liefst 34 spelers in actie zijn gekomen, het hoogste aantal in deze 2e klasse periode, en er 13 verschillende doelpuntenmakers waren (alleen het seizoen 2014-2015 had er meer, 14), zegt ook wel genoeg dat vrijwel iedereen z’n steentje heeft bijgedragen aan dit seizoen. Volgend seizoen gaat VV Helvoirt z’n 10e seizoen in als 2e klasser en dat is een fantastische mijlpaal natuurlijk. Het seizoen 2021-2022 zit er voor Helvoirt 1 op. In augustus is Helvoirt 1 weer terug.