DAW Schaijk 1 - Helvoirt 1 5-1

5374HV
SCHAIJK

DAW Schaijk straft off-day Helvoirt genadeloos af: 5-1

Het was een duidelijke middag in Schaijk. Helvoirt had een totale off-day en DAW Schaijk had een totale on-day. Ondanks dat Helvoirt nog wel de leiding nam, werd er uiteindelijk kansloos met 5-1 verloren.

Onder heerlijke omstandigheden betrad Helvoirt de grasmat in Schaijk, waar het ooit feestelijk van af stapte. Immers, de laatste keer dat Helvoirt in Schaijk speelde, werd het door een 0-1 zege periodekampioen. Nu viel er alleen maar eer te behalen, omdat Helvoirt al veilig is en geen enkele nacompetitie meer hoeft te spelen. Toch was het niet naar Schaijk afgereisd om de wedstrijd te zien als een verplicht nummer en wilde gewoon winnen. Hoewel de thuisploeg wel het best begon aan het duel, kreeg Helvoirt de eerste kans. Rico de Laat profiteerde van een misverstand tussen keeper en verdediger, gunde de 0-1 aan Menno van Hattum, maar die schoot naast. In de 8e minuut was het wel raak. Doelman Rick van Aalst legde het schot van Rico klaar voor de inlopende Jeroen de Bever die de bal maar hoefde binnen te lopen: 0-1. Het antwoord van DAW kwam een minuut later via Freek van Boekel die z’n uithaal op de lat zag eindigen. In de 11e minuut werd het toch 1-1. Bart Vos schoot ineens een voorzet van Roel Janssen achter Jannes Verhulst. DAW was vervolgens de betere ploeg. Met name als het door Helvoirt in balbezit werd gebracht, was het met snelheid en techniek snel voor het Helvoirtse doel (dat was na rust ook vele malen het geval). Jaap Maathuis kopte nog een hoekschop van dichtbij over, maar na een half uur stuurde Jacco van der Heijden Janssen met een diepe bal op Jannes af en maakte het rustig af: 2-1. Koen van Asseldonk kreeg na een goede aanval nog een kans op 2-2, maar van Aalst redde op z’n schot. Tegen de rust werd Janssen opnieuw met een steekbal op Jannes afgestuurd, maar Thomas Lommers voorkwam dat hij identiek kon scoren. Uit die hoekschop zag Mark Megens z’n kopbal van de lijn worden gehaald.

Ook na rust was DAW de betere ploeg en kreeg het ook de nodige kansen. Van der Heijden schoot in vrije positie naast en Vos zag Jannes redden op z’n schot. Na een uur scoorde van der Heijden uit een vrije trap dan toch de 3-1. Na 71 minuten werd de wedstrijd beslist nadat Siem van Merwijk geheel vrijstaand voor Jannes de 4-1 liet aantekenen. Ook kansen voor Vos (over) en Megens (kopbal) gingen er niet in, maar Megens scoorde na 78 minuten alsnog de 5-1 nadat hij op een voorzet van van Merwijk eerder bij de bal was dan Jannes. Alleen Collin van den Bergh wist van Aalst nog aan het werk te zetten, die met moeite z’n inzet tot hoekschop wist te keren. Verder maakte nog de 17-jarige Jochem Verhoeven z’n debuut in het 1e.

Volgende week ontvangt Helvoirt in eigen huis Venhorst,