Helvoirt 1 - Olympia'18 1 4-1

5268HS
HELVOIRT

Helvoirt na sterke 2e helft voorbij Olympia’18: 4-1

Na een voor beide kanten slordige 1e helft, zette Helvoirt een sterke 2e helft neer en boekte zo opnieuw een belangrijke zege. Olympia’18 ging met 4-1 voor de bijl.

Na de ietwat gelukkige zege op Emplina, wachtte op een frisse donderdagavond Olympia’18 voor Helvoirt. Een opvallend iemand op het veld was de scheidsrechter, want scheidsrechter Ton Verkoeijen was afgelopen zondag ook al scheidsrechter. Toch opmerkelijk. In het eerste kwartier gebeurde er niets. Tot dat Jannes Verhulst de voorzet van Juul Schelbergen niet goed verwerkte, waarna de inkomende Sam Luppes kon profiteren: 0-1. Het antwoord van Helvoirt kwam niet veel later van Tim Verhoeven die net over schoot. Daarna nam Freek Kerkhoff Jannes onder vuur maar Jannes redde prima op z’n uithaal. Na een half uur wist Collin van den Bergh met een voorzet Menno van Hattum te bereiken, die de bal met een prima aanname klaarlegde voor z’n goede been en schoof ook beheerst de 1-1 achter doelman Damian Marten. Vlak voor rust kreeg Tim nog de grootste kans op 2-1. Met wat geluk kreeg hij de bal in de kluts van een tegenstander mee, maar schoot voorlangs.

In de 2e helft kende Helvoirt een droomstart. Na pakweg 15 seconden vond Luke van der Bruggen Menno die alleen voor Marten fraai de 2-1 scoorde, maar, het is wel toevallig na afgelopen zondag, opnieuw werd er buitenspel geconstateerd. De scheids was, opnieuw, zeker van z’n zaak dat het geen buitenspel was, maar ging toch weer overleggen met de grensrechter. Het is eigenlijk het VAR-moment in het amateurvoetbal tegenwoordig. Na opnieuw overleg, of misschien wel uitleg, wees hij toch naar het midden en kon er uitgesteld worden gejuicht. Vanaf dat moment was het Helvoirt dat het betere van het spel had en Menno had zowaar z’n 3e kunnen maken. Marten redde echter nog knap op z’n kopbal, maar uit de daarop volgende hoekschop van Collin kopte Rob van Kuijk alsnog de 3-1 binnen. Hij was dit seizoen al een paar keer dichtbij met het hoofd, maar nu kopte Rob dan toch z’n eerste treffer in het 1e binnen. Na een uur moest Jannes z’n enige redding van de 2e helft verrichten op een vrije schop van Tijmen Philips. Halverwege de 2e helft leek het duel zo goed als beslist toen Menno met het hoofd de voorzet van Tim in de lange hoek wist te verlengen: 4-1, en dus toch de 3e van Menno op deze avond. Z’n laatste hattrick was op 6 december 2015, toen hij dat deed tegen ODC. Het was ook de beslissing. Olympia’18 probeerde met de moed der wanhoop er nog wat uit te halen, maar Helvoirt gaf geen kans meer weg. 3 minuten voor tijd stuurde de scheidsrechter Olympia’18 grensrechter Theo Rutten nog van het veld, na aanmerkingen richting de scheids nadat hij had geroepen dat er na een duel tussen Mustafa Yilmaz en Thomas Lommers niets aan de hand was, en dat de scheids daarvoor, in Boxmeers voordeel nog wel, had gefloten. In de extra tijd zag Rico de Laat een inzet bijna via de kluts nog binnenvallen, maar met 4-1 kreeg de wedstrijd ook wel een eindstand die over 90 minuten terecht was, want met name in de 2e helft liet Helvoirt duidelijk zien wie er de baas was op deze avond.

Komende zondag alweer de volgende wedstrijd. Kan Helvoirt deze ‘Europese week’ ook echt bekronen met 9 punten? Dat moet dan gebeuren op bezoek bij Heeswijk.