Emplina 1 - Helvoirt 1 4-1

5236PS
'S-HERTOGENBOSCH

Helvoirt kan Empels feestje nu niet verpesten: 4-1

In 2012 en 2022 kon Helvoirt met een zege op bezoek bij Emplina de thuisploeg nog van de nacompetitie houden, maar kon het dit jaar niet van een kampioenschap houden. In de 1e helft was Helvoirt een figurant in het kampioensfeestje, maar na rust speelde het een betere wedstrijd, maakte Emplina nog even zenuwachtig, maar in de slotminuut viel de beslissing alsnog.

Empel is er klaar voor. Het kampioenschap gaat vandaag binnen gehaald worden. Getuige de cijfers dit seizoen gaat dat ook vandaag gebeuren, immers, Emplina won tot nu toe al z’n 10 thuisduels dit seizoen. De laatste thuisnederlaag in Empel was tegen….. Helvoirt, op 6 juni 2022. Toen liep Emplina de nacompetitie mis. Nu heeft Helvoirt het niet in de hand of Emplina kampioen wordt of niet als het opnieuw weet te winnen, maar qua cijfers doet Helvoirt het op Empel-Zuid ook niet slecht. In de competitieduels in de afgelopen 10 jaar, dat waren er 7, won Helvoirt er 5, 1x werd het gelijk en 1x won Emplina. Dus ergens zou men bij Emplina ook waakzaam zijn met deze cijfers. Maar door diverse omstandigheden, blessures en schorsingen kampte het 1e en 2e van Helvoirt met weer veel afwezigen. In totaal had Helvoirt maar 17 fitte spelers van de hele selectie, die toch 40 namen telt, bij zich (23 afwezigen dus!). Ook meldde zich nog 2 spelers die in basis zouden beginnen ziek af in de ochtend. Tja, het valt niet mee in deze fase voor Helvoirt. Zo’n situatie heeft men waarschijnlijk nooit eerder bij Helvoirt meegemaakt, zoveel afwezigen. Zo moesten de al niet geheel fitte Thomas Lommers (speelde wel de volle 90 minuten) en Jochem Leermakers toch in de basis starten. Met de A-selectie, een aantal spelers van de lagere teams en de JO19 reisde de selectie af naar Empel, want ook het (officiële) 2e speelde tegen Emplina. Dat verloor het 2e nipt met 3-2, dus best een knappe prestatie. Was het 1e dan ook in staat het met een gehavend team het Emplina lastig te maken? In het begin van de 1e helft zag het daar niet bepaald naar uit. Emplina was de duidelijk de betere ploeg en Said Ali Hussein liet na 9 minuten het sportpark al juichen. Maar hij maakte hands bij de aanname en dus geen doelpunt. Daarna gingen ook nog inzetten van Hussein en Ritchie van Ooijen naast. Wat ook opviel waren de blessures bij Emplina. Na 5 minuten moest Tim Luurs er al af, Bas Mol moest na een kopduel met Marcus Smarius zelfs met een ‘tulband’ om z’n hoofd verder en in de 1e helft lag het spel ook meerdere keren stil door blessurebehandelingen bij de thuisploeg. Helvoirt hield, ondanks het ruime overwicht van de thuisploeg, nog altijd knap stand, maar in de 27e minuut werd de ban dan toch gebroken. Ferhat Coskun ontsnapte aan de aandacht van de Helvoirtse defensie en na Jannes Verhulst omspeelt te hebben was het vervolgens een koud kunstje; 1-0. Het was de periode van Coskun. 4 minuten later tikte hij na een 1-2 met Hussein de 2-0 binnen en 6 minuten na de 2-0 soleerde hij in de 16 langs 2 man van Helvoirt en rondde met een droge schuiver noteerde hij z’n zuivere hattrick: 3-0. Het shirt uitrekken voor een gele kaart nam hij ook voor lief. Pas na 42 minuten het eerste wapenfeitje van Helvoirt. Een kopbal van Jeroen de Bever eindigde in de handen van doelman Tom Stupers.

Na rust voorkwam Jannes dan Coskun ook z’n 4e zou maken, door goed in te grijpen van dichtbij. Helvoirt kwam daarna beter in de wedstrijd en wist na 54 minuten zowaar via Thijs Pijnenburg te scoren, maar buitenspel zorgde niet voor de 3-1. Stupers moest voor het eerst echt aan het werk toen de corner van Jeroen er bijna in een keer in zeilde. Na 68 minuten ontsnapte Coskun opnieuw en ging in de 16 vervolgens liggen. Een schwalbe volgens de scheidsrechter en gaf Coskun geel. U zag al eerder in het verslag, die had er al een, dus Emplina met 10 man verder. Een reden voor Henk van Hattum om verse krachten in te brengen, waaronder de 16-jarige Sem van Rooij, die z’n debuut mocht maken en daarmee de 36e speler is die dit seizoen wordt ingezet. Een van de invallers bracht Helvoirt na 83 minuten dan ook terug in de wedstrijd. Perry van der Sande schoot een vrije trap door de benen van een weifelende Stupers binnen; 3-1. Hoewel Emplina vanaf de aftrap via Thijs Engelbart, de beslissing op het bord had kunnen zetten, schoot in het zijnet, kreeg Helvoirt Emplina dan een toch beetje aan het wankelen. De mogelijkheden voor de 3-2 lagen er zeker. En net in de fase dat de 3-2 in de lucht leek te hangen viel in de 89e minuut dan toch de 4-1. 3 spelers van Emplina konden alleen op Jannes af. Engelbart legde breed en Niels Nijbroek tikte van dichtbij in. De laatste kans was nog voor Helvoirt. Rico de Laat was de uitkomende Stupers te slim af met een lob en de door stuiterende bal werd onder druk van Remco van den Berg nog maar net over gekopt door 2 Emplina verdedigers. Niet lang daarna klonk het eindsignaal. Emplina, proficiat met het verdiende kampioenschap! Succes in de 1e klasse.

Voor Helvoirt waren de uitslagen op de andere velden niet gunstig gezind. Want zowel Rijen als SVSSS wonnen en dat houdt in dat het verschil met de nummer 11 nu 4 punten bedraagt met nog 3 duels te gaan. Die nummer 11 is nu Oosterhout en laat dat dan juist op 14 mei in Helvoirt de volgende tegenstander zijn. Helvoirt moet dus winnen, want bij verlies zal degradatie naar de 3e klasse zomaar een feit kunnen zijn.