Helvoirt 1 - Hilvaria 1 2-3

5268HS
HELVOIRT

Helvoirt na dolle Beekse 6 minuten toch met lege handen

Helvoirt en Hilvaria schotelde het publiek een aantrekkelijke wedstrijd voor. Hoewel het bezoekende Hilvaria misschien wel de iets beter voetballende ploeg was en de kansen kreeg, stond Helvoirt wel effectief op een 2-0 voorsprong. Na rust moest Helvoirt het nodige tegenhouden, maar het leek goed te gaan. Tot een kwartier voor tijd, waarin binnen een paar minuten alles veranderde en toch met 2-3 verloor.

In de jaren 80 was Helvoirt – Hilvaria bijna jaarlijks vaste prik in de competitie. Maar sinds 1989 stonden beide teams niet meer tegenover elkaar in competitieverband. Tot aan vandaag. Al vanaf het begin van de wedstrijd maakte beide ploegen er een behoorlijk fysieke en strijdvolle wedstrijd van. De eerste kansen waren voor de bezoekers. Jannes van Trier kopte een hoekschop net naast en redde Jannes Verhulst op de harde inzet van Michiel Kramers. Na een kwartier spelen ontsnapte Rico de Laat aan buitenspel, waarna uit zijn voorzet Menno van Hattum als een heuse rommelaar in 3 instanties de bal achter doelman Martijn Bijdevier kon krijgen. Er zat weinig verschil tussen beide ploegen in de 1e helft, maar de kansen waren vooral voor Hilvaria. Zo wist Jochem Leermakers met een goede ingreep Guido Verheijen van scoren te houden nadat hij op Jannes afging en eindigde een lage inzet van afstand van Kramers op de paal. In de extra tijd werd Rico door Nick van der Bruggen weggestuurd en diens voorzet eindigde, na een overstap van Noah Geurtz, voor de voeten van Max Meijer die met een droge knal Bijdevier kansloos liet: 2-0.

Ook na rust maakte beide ploegen er een boeiende wedstrijd van. Maar het vooral fysiek inzetten van beide kanten leverde met name aan Helvoirt zijde ook de nodige geblesseerde op. Menno moest voor rust al afhaken en snel in de 2e helft volgde ook Noah en Niels Verhoeven en niet lang daarna ook Ingmar Torjuul, Het is maar niet te hopen dat de blessures weer gaan oplopen, wat vorig jaar rond deze tijd wel het geval was. Ook Marcus Smarius kwam niet ongeschonden uit de strijd, maar kon door. Dat gold echter niet voor de aanvoerder van Hilvaria, Tom van Beers, die ook geblesseerd het veld moest verlaten in de 1e helft. Bij de bezoekers was topschutter Joerie van Rijswijk na rust ingevallen en die wilde zich meteen laten zien tegenover Jannes door op hem door te lopen en niet veel later een lob net naast te zien gaan. Van Rijswijk kreeg tegen het uur ook zomaar de bal in z’n voeten cadeau van de Helvoirtse defensie en kon helemaal vrij de 2-1 inschieten. Jannes redde echter goed. Hoewel Helvoirt dus het meest gedwongen moest wisselen, werd het er niet bepaald zwakker door, maar de druk van Hilvaria leek haast niet meer tegen te houden, maar met kunst en vliegwerk lukte het wel. Rico kreeg zelfs na een goede actie van Max de grote kans op 3-0, die Bijdevier wist te redden. Nog een kwartier te gaan en Helvoirt kon, zoals eerder gezegd, de druk van Hilvaria tot nu toe goed weerstaan, al was het vaak met veel moeite. Tot een steekpass van Greg van Gestel door van Trier in een volle 16 in de lange hoek werd geschoten en Hilvaria dan toch z’n doelpunt te pakken had. Het was de inleiding van de dolle 6 minuten van Hilvaria, want 4 minuten later was de 2-2 al daar toen van Rijswijk met een actie naar binnen kwam en Jannes kansloos liet met een schot net onder de kruising. 2 minuten later kreeg Helvoirt een lange bal van Hilvaria niet weggewerkt en Floris Kramers volleerde ook nog de 2-3 hoog in het dak van het doel. In de jacht op de 3-3 kreeg van Rijswijk in de counter nog de kans op 2-4. Hij schoot op de paal. In de stand kwam geen verandering meer, waardoor Helvoirt een toch min of meer effectief gewonnen wedstrijd toch nog weggaf.

Volgende week gaat de reis naar Oosterhout voor het treffen met TSC. Let op! Wedstrijd begint al om 14:00 uur!!