Beerse Boys 1 - Helvoirt 1 3-4

3 september 2017 14:30

Senders, J.J.M.

Helvoirt verslaat na sterke 2e helft Beerse Boys in spectaculair bekerduel: 3-4

Er zat duidelijk verschil in de 1e en 2e helft van het bekertreffen tussen Beerse Boys en Helvoirt. Beerse Boys was in de 1e helft de betere en mocht Helvoirt nog blij zijn dat het 3-2 stond bij rust. Na rust kantelde de wedstrijd volledig en pakte Helvoirt op basis daarvan een terechte zege.

Na enkele oefenduels begon voor Helvoirt vandaag officieel het seizoen. Op Sportpark De Klep wachtte een bekende ploeg, Beerse Boys. De afgelopen seizoenen vaak tegen gespeeld. De Beerse ploeg staat sinds deze zomer onder leiding van oud-prof Donny de Groot. De voormalige goalgetter van o.a. FC Emmen, RKC Waalwijk, FC Utrecht, De Graafschap en Willem II begint dit seizoen aan z’n trainerscarriére. De wedstrijd kende een spectaculaire openingsfase. In de 2e minuut was Menno dichtbij op de pass van Collin. Hij kon z’n voet net niet tegen de bal krijgen. In de 5e minuut was Pim Vingerhoets op snelheid Floris te snel af en werd vervolgens door Stijn in de 16 neergelegd en kreeg de thuisploeg een strafschop. Jannes Mulders, nog matchwinner tijdens de laatste officiële confrontatie, benutte de strafschop feilloos; 1-0. Daarna kreeg Menno in de 6e en 8e minuut weer 2 goede kansen. Eerst kopte hij voorlangs en daarna stuitte hij op keeper Twan Louwers. Uit de corner die daarop volgde kwam een mislukt schot van Luke bij Menno terecht die uit de draai nu wel wist te scoren; 1-1. We zitten pas in de 10e minuut als uit een vrije trap van Vingerhoets Dennis Schapendonk een mooie omhaal maakte maar Remco verwerkte de inzet tot hoekschop. En uit die hoekschop kopte Jannes Mulders de bal vol op de kruising. In de 14e minuut kreeg Beerse Boys opnieuw een corner. Jannes Mulders vond Daan Mulders die fraai de bal achter Remco in de lange hoek kopte; 2-1. Beerse Boys bleef wel de betere en fellere ploeg maar Helvoirt kwam wel beter in de wedstrijd. Zo hakte Rico nog stijlvol een vrije trap net over het Beerse doel. Collin moest na een tik op de rechterknie na 27 minuten het strijdtoneel al verlaten en werd vervangen door Max. 10 minuten voor rust liet Luke zich te makkelijk de bal afpakken, Schapendonk stuurde J. Mulders op Remco af en Mulders scoorde beheerst z’n 2e treffer; 3-1. Toch kreeg Helvoirt 5 minuten voor rust ook een strafschop. Een vrije trap van Koen schoot door tot bij Rico die door Jeroen van Krieken ten val werd gebracht. Rico benutte de strafschop zelf; 3-2. In de extra tijd van de 1e helft anticipeerde Floris goed op een bal, stuurde Max weg, die diens schot met moeite door Louwers gepakt zag worden.

In de 2e helft begon Helvoirt sterk en Beerse Boys had daar bijna geen antwoord op. Helvoirt kreeg ook de nodige dotten van kansen op 3-3. Eerst legde Ruud Willems een voorzet panklaar voor Thijs die net over schoot, Menno schoot tot 2x toe op Louwers, ook Max zag de doelman redden en Rico werd halverwege de 2e helft duidelijk aangetikt maar nu gaf de scheidsrechter geen strafschop. ‘’het was duidelijk een strafschop’’ gaf Donny de Groot ook na afloop toe. In de 81e minuut kwam de verdiende gelijkmaker dan toch. Floris stoomde op, bood z’n broer Rico de kans op 3-3 en in 2 instanties schoot Rico dan ook de 3-3 binnen. Maar het gevoel was duidelijk aanwezig dat Helvoirt nog wel eens zou kunnen winnen, wat heet. Na de gelijkmaker kregen Max en Rico wederom grote kansen op een doelpunt, beide keren na een goede actie maar met een (te) slap vervolg. In de 88e minuut belandde een vrije trap bij Rico die kon voorgeven, Corné legde klaar en Max wist in een volle 16 de bal als het ware binnen te rommelen en bekroonde daarmee z’n sterke invalbeurt; 3-4. In de 94e minuut was het nog bijna 4-4. Uit een vrije trap van Bart den Otter kopte Luuk van Gestel in maar Remco redde. In de 98e minuut was daar het eindsignaal en pakte Helvoirt op basis van een ijzersterke 2e helft een verdiende overwinning.

Volgende week de 2e bekerwedstrijd. Dan komt de nieuwe fusieclub FC Tilburg op bezoek, oftewel een combi van LONGA, NOAD en RKTVV. Tot volgende week.