Helvoirt 1 - FC Tilburg 1 1-1

Mannen, 1, Groep 1 51

10 september 2017 14:30

Helvoirt en FC Tilburg in matige bekerpot naar puntendeling; 1-1

Was het vorige week nog een amusementswaardige wedstrijd, deze week viel dat behoorlijk tegen. Hoewel er in de 1e helft nog wel behoorlijk werd gevoetbald, was het in de 2e helft heel slordig van beide kanten. Een gelijkspel was daarom ook niet meer dan logisch.

Na de goede comeback vorige week tegen Beerse Boys trad Helvoirt met het nodige vertrouwen het 2e bekerduel met FC Tilburg tegemoet. De club die afgelopen zomer ontstond na een fusie tussen 3 roemruchte Tilburgse clubs, te weten: LONGA, NOAD en RKTVV. En dat het een echte Tilburgse club is/wil zijn blijkt wel uit het logo dat het wapen van Tilburg weergeeft. Het eerste wapenfeit van deze wedstrijd kwam in de 5e minuut toen Rico met een goede steekpass Menno aan het werk zette. Hij zag zijn inzet met de voet door doelman Rick van Etten worden gekeerd. Aan de andere kant testte Piet Adams Remco door een hoge voorzet in een keer op de slof te nemen. In de 19e minuut nam Helvoirt de leiding. Een uittrap van Remco kwam via Nick en Menno bij Rico die vervolgens Max bij de 2e paal de bal liet intikken; 1-0. Het antwoord van Tilburg op de 1-0 kwam een minuut later toen een droog schot van Fettulah Elevli op de paal eindigde. Deze waarschuwing leek Helvoirt toch niet goed te hebben doorgekregen. In de 26e minuut werd Gracia Kadima met een lange bal bediend en hij wist zowel Stijn als Remco te kloppen en stiftte de 1-1 beheerst in het lege doel. Daarna bleef Helvoirt de betere ploeg en kreeg ook de kansen. Zo schoot Roel naast na een aanval via Rick en Nick. Rico zag z’n schot door van Etten worden gestopt en Menno profiteerde niet toen van Etten een voorzet van Corné niet goed verwerkte. Tussen deze kansen was Kadima dicht bij z’n 2e. Hij troefte Stijn opnieuw af, maar nu gaf Remco geen krimp.

De 2e helft was een bedenkelijk niveau. Zowel bij Helvoirt als bij FC Tilburg lukte er in aanvallend opzicht vrijwel niets. Al was FC Tilburg voetballend wel beter. Toch moeten we al de sprong maken naar de 80e minuut voor de eerste kans na rust. En die ontstond ook nog eens na een fout. Corné raakte de bal niet goed bij het uitverdedigen, Elevli leek te profiteren maar schoot slapjes in waardoor Remco simpel kon pakken. Aan de andere kant kreeg Menno nog in de 92e minuut de kans om Helvoirt toch aan een zege te helpen. Een doorgeschoten bal viel vrij voor z’n voeten, maar Menno handelde te snel waardoor hij de bal maar half raakte. Het was een tekenend beeld van de 2e helft dat deze open kansen dus niet benut werden. Zo delen beide teams de punten in een met name matige 2e helft.

Toch heeft Helvoirt de kans om de volgende bekerronde te halen nog in eigen hand. Een punt op bezoek bij het al geplaatste Sarto is daarvoor genoeg. Of het al uitgeschakelde Beerse Boys moet z’n plicht doen tegen FC Tilburg. In ieder geval, tot volgende week.