Helvoirt 1 - Emplina 1 1-1

Emplina 1 (zon)

Mannen, 1, 2e klasse H

15 oktober 2017 14:30

Stunt met een punt: Gehavend Helvoirt houdt stand tegen Emplina; 1-1.

Een gelijkspel dat gevierd kon worden als een overwinning. De productiefste ploeg van de 2e klasse H beet zich stuk op de gehavende Helvoirtse ploeg. En dan te bedenken dat Helvoirt ook nog een grote kans kreeg om te winnen maar ook Emplina was een paar keer dichtbij de overwinning. Maar Helvoirt werkte keihard en sleepte er een verdiend punt uit. Meer zat er ook niet in.

Tja, er hangen donkere wolken boven Helvoirt. Waarom? Het was vandaag toch lekker weer? Zon, een graad of 24. Jawel, maar het is figuurlijk donker. Naast de blessures die we al hadden, voegde zich deze week ook Nick en Stijn G zich in de lappenmand. Kortom: Helvoirt miste vandaag z’n hele top 4 van de speler van het jaar verkiezing van vorig seizoen en in totaal 7 (!) basiswaardige spelers. En we zijn pas 3 competitieduels onderweg. Natuurlijk, nog 23, en dus nog 69 punten, te gaan maar toch. Toch zag de basisopstelling erg toch goed basiswaardig uit. Toch rook Emplina dus kansen om hier 3 punten bij te schrijven en Emplina nam ook al snel de leiding. In de 6e minuut belandde een wat gelukkig lobje van Bas Mol op de lat en vervolgens liep er niemand met Thomas Mertens mee die vervolgens vrijstaand de bal achter de al liggende Koen J kon inkoppen; 0-1. En dan was daar opnieuw een blessure. Ditmaal bij Thijs die met een hamstringblessure al na 10 minuten het veld moest verlaten. 5 minuten later dook Jeffrey van Hirtum alleen op voor Koen die op zijn inzet wist te redden. Weer 5 minuten later wist Helvoirt uit z’n eerste kans meteen te scoren. Max ging een 1-2 aan met Collin om vervolgens met een harde lage knal in de korte hoek doelman Tom Stupers kansloos te laten; 1-1. De wedstrijd ging vervolgens vaak op en neer. Zo greep Stupers op tijd in voordat Rico kon scoren. Door diezelfde Stuper lag de wedstrijd even 5 minuten stil omdat hij even later in een duel buiten de 16 met Rico verkeerd terecht kwam. De Empelse goalie kon wel verder. Tegen de rust kreeg Emplina nog de beste kansen op een nieuwe voorsprong. Mertens kopte een voorzet van Mol voorlangs en die zelfde Mol schoot net voorlangs. Menno schoot na een actie net over en Samir Johri raakte de voorzet van Buijs half. Zo ging men met 1-1 rusten.

Ook na rust moest Helvoirt vooral verdedigen want Emplina domineerde veelal na rust in balbezit. De kansen waren ook vooral voor de bezoekers. In de 56e minuut leek de net ingevallen Moeshin Hamria voor 1-2 te gaan zorgen maar Koen J gooide zich voor de inzet en met succes. Niet veel later kwam er een 1-2 tussen Hamria en Buijs waarbij eerstgenoemde in vrije positie net niet bij de bal kon. Daarna duelleerde Johri met Koen J, zag Bas de Boer vrijstaan maar die schoot hoog over. In de 80e minuut schoot een vrije schop van Luke tot bij Menno die plotseling voor de neus van Stupers verscheen maar de goalie redde schitterend op de inzet van Menno en voorkwam daarbij dat Helvoirt zowaar ook nog op voorsprong kwam. Met vaak veelal kunst en vliegwerk hield de jonge defensie stand maar in de 85e minuut was het toch schrikken geblazen toen Bas Mol met een fraaie lob de lat trof en een minuut later haalde Johri uit dat via een Helvoirts lichaam net naast ging. Nee, het wilde niet lukken voor Emplina tegen het gehavende Helvoirt en dat frustreerde klaarblijkelijk. In de 93e minuut lag Collin met een blessure op de gond en toen kon Bas Mol zich even niet beheersen en ontving vanwege commentaar op de leiding nog een rode kaart. Voor de eindstand maakte het niet uit, Helvoirt hield knap stand tegen Emplina maar de blessuregolf zal toch wel een smetje blijven.

Zeker als je weet dat volgende week EVVC op bezoek komt. Nu is spektakel wel gegarandeerd bij deze ontmoetingen. Zeker als je bedenkt dat de afgelopen 6 ontmoetingen er 3 eindigde met geen 22 spelers op het veld en ook dat er in die 6 ontmoetingen 28 doelpunten vielen. Het is echter wel de vraag welke 11 spelers er komende zondag aan de aftrap staan want echt veel houden we er zo niet over. Hoe dan ook, tot volgende week.