Helvoirt 1 - TGG 1 1-2

TGG 1 (zon)

Mannen, 1, 2e klasse H

28 januari 2018 14:30

Helvoirt is 5 minuten niet wakker en geeft wedstrijd tegen effectief TGG weg; 1-2

Het was weer eens een typische nederlaag voor Helvoirt. Weer geeft het een voorsprong in een niets aan de hand situatie weg, voor de 3e keer op rij na een 1-0 voorsprong 1-2 verliezen en wederom met 1 doelpunt verschil. Hoewel de wedstrijd gelijk opging ging Helvoirt met een terechte voorsprong rusten. Voor Helvoirt begon de 2e helft eigenlijk te vroeg, want TGG scoorde binnen 5 minuten 2x via het tandem Kay van den Boogaard-Bas van Zeelst. In de slotfase redde TGG doelman Coen Burg 2 punten voor de Bosschenaren door een strafschop en een vrije schop te keren.

De hervatting van de competitie. TGG kwam naar Helvoirt. Toen Helvoirt naar de 2e klasse promoveerde in 2013, eindigde TGG nog als 11e in de 5e klasse. Vanaf dat moment ging het bergopwaarts met de Bossche volksclub en promoveerde het in 5 jaar tijd 3x. Inmiddels dus opgeklommen naar de 2e klasse en natuurlijk met veel verwachting aan het seizoen begonnen, maar pas nu pakken de Bosschenaren de punten. Net als Helvoirt trouwens, dat ook richting de winterstop ineens ook wat punten pakte. De supporters zagen dat Remco weer terug onder de lat stond. De rugproblemen zijn verholpen en kan er dus weer tegen aan. Toch hoefde hij in de 1e helft weinig te doen. Helvoirt begon ook het beste aan de wedstrijd en via Rico (miste de vrije trap van Luke maar net) had het ook de eerste mogelijkheid. Diezelfde Rico werd in de 11e minuut opnieuw door Luke gezocht. Zijn diepe bal was op maat maar TGG keeper Coen Burg kwam ver uit z’n doel en wist de bal weg te werken, wel in de voeten van Collin, die de bal even goedlegde en vervolgens van ruim 40 meter het maar probeerde. Burg was niet op tijd terug in z’n doel en op fraaie wijze nam Helvoirt via deze lob de leiding: 1-0. Het is niet voor het eerst dat Collin Burg met een lobje te pakken had. In 2014, toen Burg nog bij CHC keepte, wist Collin ook met een lob, toen van 16 meter, te verslaan. Toevallig ook in het zelfde doel, aan de Cock van de Loo zijde. De 1e helft bleef vervolgens beperkt tot middenveld voetbal. Kansen waren er niet of nauwelijks. Strijd in inzet was er wel aan beide kanten, maar beide keepers hadden niet veel te doen.

Dat veranderde na rust. De 2e helft was nog maar 20 seconden oud of Bas van Zeelst kon 3 man van Helvoirt passeren en de vrijstaande Kay van den Boogaard bedienen die Remco met een lage schuiver wist te kloppen; 1-1. Over 2014 gesproken. Ook van den Boogaard heeft een verleden met doelpunten maken op dit veld want, als speler van Den Dungen, scoorde hij ooit, in het eerder genoemde jaar, in een bekerduel tegen Helvoirt en, gek genoeg, ook dat was in dat zelfde doel. De defensie van Helvoirt oogde even aangeslagen want TGG scoorde 5 minuten later opnieuw. Opnieuw waren daar de zelfde mensen bij betrokken maar dan in omgekeerde volgorde. Actie van den Boogaard en het intikken door van Zeelst; 1-2. Zo was er in de 1e helft vrijwel niets aan de hand en zo stond men ineens achter, niet voor het eerst dit seizoen. En ineens voelde de TGG spelers, en de (soms iets te) fanatieke TGG supporters zich ook als een vis in het water op het sportpark. Bijna maakte van Zeelst ook z’n 2e. Hij kopte de voorzet van Omar Kaddouri goed in maar Stijn haalde de kopbal van de lijn. In de fase die volgde was Helvoirt weer wakker, te laat zou je zeggen, en ging het op jacht naar de 2-2 en TGG dat counterde. Zonder resultaat. In de 79e minuut kwam een voorzet van Max in de 16 meter op een TGG hand en wees de scheidsrechter naar de stip. Rico schoot de strafschop echter recht in de handen van Burg. Toch bleef de 2-2 in de lucht hangen. Terwijl in de 95e minuut de TGG bank al meerdere malen op het eindsignaal aan het wachten was, kreeg Helvoirt op een aardige positie nog een vrije schop. Max klopte de muur maar een prachtige redding van Burg in de korte hoek voorkwam de verdiende 2-2. Ook de hoekschop die volgde overleefde TGG waardoor het uit 2 kansen met 1-2 won en stond Helvoirt weer zonder zege terwijl dat opnieuw niet nodig was. Zo ging het eerder tegen Venhorst, Margriet en BVV al bijna fout en ging het tegen Heeswijk, Rhode, WSC, SSS’18 en Unitas’59 juist wel fout.

Over het weggeven gesproken, volgende week gaan we naar Heeswijk. Ook al zo’n tegenstander waar we ook vaak de wedstrijden vanuit een niets aan de hand situatie onnodig hebben weggeven en daardoor al 7 wedstrijden wachtten op een zege op Heeswijk. Tot volgende week.