Heeswijk 1 - Helvoirt 1 2-2

Mannen, 1, 2e klasse H

4 februari 2018 14:30

Mooi voetbalgevecht tussen Heeswijk en Helvoirt eindigt onbeslist; 2-2

Het lukte Helvoirt weer niet om te winnen van Heeswijk maar nu was men wel tevreden met het 2-2 gelijkspel. Over de hele wedstrijd gezien ook een terechte uitslag. Al had Helvoirt, dat dan al met 10 man speelde, op basis van de 2e helft de winst verdiend. Toch is Helvoirt door ongunstige uitslagen weer een plaats gezakt op de ranglijst.

Vandaag naar Heeswijk. Waar al 7 duels op rij niet van werd gewonnen. Zou dit een soort Benfica effect zijn? Uw verslaggever legt het even uit. Benfica won in 1962 de Europa Cup 1. Toen riep iemand dat Benfica nooit meer een Europese finale zou winnen. Dat gebeurde, ondanks het halen van een aantal finales, inderdaad niet meer. In 1989 kaapte Helvoirt met een 1-4 overwinning het kampioenschap voor de neus van Heeswijk weg. Zou er toen iemand van Heeswijk geroepen hebben dat Helvoirt nooit meer zou winnen van Heeswijk? Want sinds deze ontmoeting in 1989 heeft Helvoirt niet meer gewonnen van Heeswijk, althans in competitieverband. In vriendschappelijke wedstrijden kon Helvoirt nog wel eens aan het langste eind trekken tegen Heeswijk. Toch begon Heeswijk, op het moeilijk bespeelbare veld, het beste aan deze wedstrijd. Al na 8 minuten kwam Stef Adank na een vrije trap in balbezit en Remco werkte de inzet tot hoekschop. Even voorbij het kwartier wist Adank wel te scoren. Een pass werd op de 16 teruggelegd op de eerder genoemde Adank die Remco met een fraai schot in de lange hoek kansloos liet: 1-0. Van Helvoirt was er nog niets te noteren maar dat veranderde halverwege de 1e helft. Tim gaf een goede voorzet, Roel zweefde mooi in de lucht en kopte fraai de 1-1 achter doelman Niek van Zutphen. Lang kon Helvoirt er niet van genieten, want 2 minuten later schoot Arjan Haast een vrije trap laag in de hoek binnen; 2-1. Hij deed het 2 seizoenen geleden ook al eens, toen met de hulp van de muur, nu schoot hij hem langs de muur. Daarna volgde misschien niet goed voetbal van beide kanten maar er kon niet gezegd worden dat er gestreden werd op elke grasspriet. Veel overtredingen en fysieke duels. Toch bleef Heeswijk de betere ploeg en in de 31e minuut leek Adank, de beste man aan Heeswijk kant, op weg naar z’n 2e treffer. Na een goede actie blokte Roel uiteindelijk z’n inzet. In de 43 minuut moest Helvoirt met 10 man verder. Luke maakte in een duel op de bal een natrappende beweging waardoor hij de rode kaart incasseerde.

Er stond Helvoirt dus een lastige 2e helft te wachten. Ook omdat Heeswijk vrijwel niets weggaf en nu ook nog met een man meer staat. Maar na rust keerde het wedstrijdbeeld. Helvoirt kreeg al in het begin van de 2e helft de eerste kansjes. Nick kopte een hoekschop net over en Collin schoot een vrije trap net naast. Na een uur spelen kwam de 2-2 alsnog. Waar er de nodige spelers in een volle 16 meter gebied onderuit gingen wist Roel Rico te vinden die uit een lastige hoek via de paal de 2-2 op het bord bracht. Bijna had Helvoirt de gelijkmaker weer net zo snel weggegeven als de 1-1. Danny Aarts verscheen na een goede steekpass van Dylan Davies voor Remco die uitstekend redde. Aan de andere kant schoot Nick via de vingertoppen van van Zutphen een vrije trap op de lat. Halverwege de 2e helft schatte Collin een diepe bal beter in dan Camiel van Doorn en van Doorn legde vervolgens Collin neer in de 16 meter. Van Doorn kreeg geel maar hij had in de extra tijd van de 1e helft ook al geel gezien en moest ook Heeswijk door met 10 man. Rico kon Helvoirt naar 2-3 schieten maar, dat is opmerkelijk, miste opnieuw. Van Zutphen stopte de strafschop. Daarna bleef de wedstrijd, ondanks weinig kansen en af en toe niet goed voetbal toch boeien. Af en toe een overtreding, vooral Heeswijk maakte de nodige overtredingen in de 2e helft, her en der een uitglijder door het veld, en ook een Wouter van Dijke die dacht in duel met Stijn een strafschop te kunnen verdienen. Maar Heeswijk kreeg z’n strafschop niet. De laatste kans was voor Haast die z’n inzet door Remco gekeerd zag worden. Zo eindigde een mooi voetbalgevecht over 90 minuten gezien terecht in een gelijkspel.

Nu gaan we ons opmaken voor carnaval. Over 2 weken spelen we thuis en dan komt Prinses Irene op bezoek. Iedereen fijne carnaval en tot over 2 weken.