Emplina 1 - Helvoirt 1 0-2

Mannen, 1, 2e klasse H

25 februari 2018 14:30

Helvoirt kan zich weldegelijk belonen: 0-2 winst op Emplina

Was het de afgelopen weken te vaak net niet, nu was het net wel. Helvoirt boekte een 0-2 zege op Emplina en hield dus ook voor de eerste keer dit seizoen de ‘0’ in een officiële wedstrijd. Het was dan misschien wel een typische 0-0 wedstrijd omdat beide ploegen meer fouten maakten dan goed voetbal speelde, maar als iemand de zege verdiende, was dat Helvoirt.

Eind februari en toch behoorlijke winterse omstandigheden. Misschien niet de zon, maar wel de ijzige wind en de tempratuur. De vorst zorgde er ook voor dat Emplina uitweek naar het kunstgrasveld. Toch werd de aftrap nog even uitgesteld omdat Helvoirt na de warming-up te horen kreeg dat het in andere sokken moest spelen. Nadat het even duurde voordat het de witte sokken van Emplina konden lenen en werd er dus in behoorlijk winderige omstandigheden afgetrapt en Helvoirt noteerde het eerste kansje. Joep Peeters ging in de fout bij een stuiterbal, dat zou niet de eerste van de wedstrijd zijn, maar Rico kon met het hoofd de bal geen goede richting geven. In de 21e minuut kreeg Rico opnieuw een kansje. Doelman Tom Stupers kon het schot van Collin met moeite keren maar in de rebound kwam Rico niet goed uit met z’n passen. Stupers kwam bij de rebound nog hard in aanraking met de paal maar kon door. Emplina kreeg ook nog kansjes, waarvan de grootste in de 32e minuut. Een ingestudeerde vrije trap kwam via Samir Johri en Bas Mol bij de geheel vrijstaande Moeshin Hamria terecht die vervolgens naast schoot. Vlak voor rust schoot Dennis van Meurs een voorzet van Johri naast. Nu zult u denken, een saaie 1e helft met zo weinig hoogtepunten, nou, dat viel wel mee. Het ging grotendeels gelijk op waarbij Helvoirt misschien een licht overwicht had, maar door de wind en ook het kunstgrasveld kreeg de bal af en toe een eigen wil waardoor de nodige mogelijkheden voor beide ploegen niet goed werden uitgespeeld.

Na rust kwam Helvoirt het beste uit de kleedkamer. Tim schoot na een steekpaas van Roel op de buitenkant van de paal. In de 54e minuut nam Helvoirt wel de leiding. Tim stuurde Collin weg, zag Stupers met de voet zijn inzet stoppen maar Rico was de rebound attent; 0-1. Aan de andere kant liet Remco zich bijna verrassen door een stuiterend schot van van Meurs, ook dat had met het veld te maken. Met moeite kon hij de bal over het doel tillen en er een hoekschop van maken. Toch gingen beide ploegen nog altijd slordig met de eigen mogelijkheden om. Deels door het veld, deels door de wind. Toch onttrok zich 1 speler aan Emplina zijde zich nog enigszins daaraan. De 16 jarige Thijme Deckers. De toekomstige JO19 speler van NEC was misschien nog wel de enige op het veld die weinig fout deed. Halverwege de 2e helft was Max hem toch de baas met een goede actie en de invliegende Roel schoot de bal vol op de paal. Daarna kreeg Bas Mol een vrije kopkans maar kopte over. In de 89e minuut stuurde Roel Rico op Stupers af die het klusje vervolgens klaarde door de bal hoog in het doel te plaatsen; 0-2, wedstrijd beslist. Het enige wat nog gedaan moest worden was de ‘0’ houden. Dat lukte voor het laatst op 30 april 2017 tegen Nieuw Woensel. Sindsdien 21 officiële wedstrijd niet de 0 gehouden, maar nu wel. Het was misschien geen goede wedstrijd maar Helvoirt kan weer eens 3 punten op z’n naam schrijven.

Volgende week komt de aanstaande kampioen van deze klasse op bezoek, Rhode/van Stiphout Bouw. Doelpunten gegarandeerd, want het is een wedstrijd tussen de 2 productiefste ploegen van deze competitie. Al viel er in de eerdere ontmoeting slechts 1 doelpunt. Ook komen enkele zaalvoetballers van ZVS/Rijschool Gestel elkaar tegen. Kortom, een interessante wedstrijd. Tot volgende week.