Helvoirt 1 - Rhode/van Stiphout Bouw 1 4-1

Rhode/Van Stiphout Bouw 1 (zon)

Mannen, 1, 2e klasse H

29 april 2018 14:30

Helvoirt kan ondanks ‘bounuspunten’ kampioenschap Rhode niet uitstellen; 4-1 winst.

Het was een totaal omgekeerde wereld in Helvoirt. De stunt kwam er, de titel van Rhode ook. Helvoirt, de slechtst presterende thuisploeg, won verdiend met 4-1 van Rhode, de beste uitploeg. Toch was het Rhode dat na afloop het meest uit z’n dak ging nadat bekend was geworden dat EVVC verloren had van Prinses Irene. Helvoirt de terechte winnaar, Rhode/van Stiphout Bouw de terechte kampioen.

Rhode begon z’n 3e periode in de 2e klasse vorig seizoen met een 1-2 thuisnederlaag tegen…. Helvoirt. Nu kan Rhode dit hoofdstuk afsluiten met een zege op datzelfde Helvoirt en het kampioenschap pakken. Maar de Rooienaren konden er op rekenen dat Helvoirt, ondanks de belabberde thuisprestaties, de titel niet zomaar cadeau zouden doen. Bovendien, Helvoirt doet het eigenlijk altijd wel goed tegen Rhode. Sinds beide teams in 2012 elkaar voor het eerst in de historie troffen werden er 6 wedstrijden gespeeld en 5 daarvan won Helvoirt er. Alleen de laatste ontmoeting ging naar Rhode. Ook omdat Helvoirt de nodige spelers miste en het geluk ontbeerde. Er was zowaar ook een primeur vandaag op ons sportpark want de wedstrijd werd zelfs live uitgezonden. Niet door FOX Sports, anders hadden we Hans Kraay Jr. of Hélene Hendriks wel ergens zien rondlopen, maar de wedstrijd werd live uitgezonden door Rhode in Sint-Oedenrode waar, naar verluid, ook enkele honderden mensen keken. Zoals verwacht overtroffen de r(h)ode kleuren onze blauw witten kleuren vandaag. 2 bussen vol, en ook nog de nodige met eigen vervoer uit Sint-Oedenrode gekomen om de primeur van hun club te aanschouwen: kampioen worden in de 2e klasse. Toch was Helvoirt er aan gelegen niet voor het 2e jaar op rij te dienen als figurant op het aanstaande feestje van de tegenstander. Toch wees de historie uit (zie verslag Helvoirt – BVV) dat de kans klein was dat dat zou gebeuren, maar eens moet een keer de eerste keer zijn. En de wedstrijd begon al meteen spectaculair. Doelman Paul van Heesch moest na 15 seconden al in actie komen om een kopbal van Menno te voorkomen en in de tegenstoot schoot Joep van de Mortel de bal net over. In de 2e minuut kwam Helvoirt op voorsprong toen Rhode verdediger Bas van Kuringen de voorzet van Collin met z’n knie achter z’n eigen doelman liep. Zo had Helvoirt de start die het zich wenste. Rhode antwoorde in de 5e minuut toen van de Mortel een afvallende bal net over volleerde. In de 12e minuut kon Rico alleen op van Heesch afgaan maar moest afronden met z’n mindere linker en van Heesch redde uiteindelijk ook. In de 17e minuut kopte Collin een ingooi in de voeten van Koen van der Zanden en dat moet je nou juist niet bij de topscoorder van deze klasse doen, want van der Zanden vuurde vervolgens met een hard droog schot in de uiterste hoek de 1-1, en z’n 16e treffer, tegen de touwen. Een minuut later verscheen Kyron Brus voor de neus van Remco. Ging vervolgens neer tegen hem maar de scheids gaf Rhode geen strafschop. In de fase die daarna volgde ging het spel op en neer maar echte kansen kwamen er niet. Toch leek vlak voor rust van der Zanden onderweg naar z’n 2e treffer maar door goed verdedigend werk van Luke kwam die er niet en in de extra tijd tastte van Heesch mis op een voorzet van Rico maar Roel kon voor de rebound de bal niet genoeg vaart meegeven en de inzet werd van de lijn gehaald waarmee 1-1 de ruststand was.

En net als in de 1e helft kende Helvoirt ook in de 2e helft een droomstart. Met Max in de ploeg voor Collin werd de voorzet van de kersverse invaller door Menno, met rechts, bij de 1e paal goed ingeschoten en Helvoirt daarmee op een hernieuwde voorsprong zette. In de 55e minuut liep Helvoirt zelfs uit naar 3-1, een heel werkwaardig doelpunt. Menno werd door Roel op van Heesch afgestuurd. Menno was de keeper kwijt maar stond eigenlijk op de achterlijn, en toen verraste hij iedereen door de bal zomaar vanaf die achterlijn in het lege doel te ‘chippen’. Hoewel Rhode daarna wel het balbezit had waren de kansen er voor Helvoirt. Rico lobte een pass van Thijs net naast het doel en Max schoot na een goede actie ook net naast. Een kwartier voor tijd ontfutselde Simon van de Wetering de bal en gunde van der Zanden de 3-2 maar die schoot over. Maar vlak Rhode niet uit. Als er een team is die de koning van de slotfase is in deze competitie, is dat Rhode wel. 13 van hun 49 doelpunten werden in de laatste 10 minuten van de wedstrijd gescoord. Helvoirt moest dus oppassen dat ook zij niet in die val trapte. Toch stuurde in de 87e minuut Tim Max weg en zijn voorzet werd vervolgens door Rico achter van Heesch geschoten; 4-1. Daarmee was de beslissing een feit. En ondanks dat het toch ‘bounuspunten’ voor Helvoirt zijn, was de 4-1 volkomen verdiend omdat het gewoon 90 minuten lang geconcentreerd bleef spelen. Toch klonk er 5 minuten na het laatste fluitsignaal ineens volop gejuich. EVVC had verloren en daardoor werd Rhode alsnog kampioen en gingen de spelers helemaal uit z’n dak, en zo vaak zal dat na een 4-1 nederlaag niet gebeurd zijn, maar er was dus nu wel reden toe. Rhode is 5 wedstrijden voor het einde kampioen geworden en op deze plaats daarom ook een felicitatie aan Rhode/van Stiphout Bouw!

Volgende week speelt Helvoirt wederom thuis, nu komt Venhorst op bezoek. Venhorst is aardig bezig de laatste tijd. Na de winterstop verloor het maar één keer in 10 wedstrijden en haalde daarin 19 punten. Dat wordt dus een pittige klus om die trein te gaan stoppen. Tot volgende week.