Unitas'59 1 - Helvoirt 1 2-1

Unitas'59 1 (zon)

Groep 1 CC

19 december 2017 20:00

Heugelijk feitje Rico de Laat teniet gedaan door 2 knallen van Sam Franse. Helvoirt uitgebekerd na 2-1 nederlaag bij Unitas’59

Het was allang niet meer de vraag of hij all-time clubtopscoorder ging worden maar wanneer. Het is zover. Rico de Laat is vanaf nu de nieuwe topscoorder aller tijden van Helvoirt 1. Hij tekende deze avond voor z’n 170e officiële treffer en daar heeft hij 251 duels voor nodig gehad. Het was ook gelijk het enige hoogtepunt voor Helvoirt in deze bekerwedstrijd die in de 2e helft door 2 fraaie doelpunten in het voordeel van de Eindhovenaren viel.

Sportpark ’t Bokt van Unitas’59. Sinds 3 juni 2013 een plek met een verhaal want ook al verloor Helvoirt toen met 3-2, het vierde wel feest want de eerdere 4-1 overwinning gaf de doorslag. Promotie naar de 2e klasse was een feit. Toch moest Helvoirt voor deze wedstrijd flink puzzelen. Blessures en vakantie zorgen voor 7 afwezige spelers. Toch waren er ook spelers die weer terugkeerde van blessures. Zo stond Koen weer onder de lat en ook Thijs H maakte weer z’n minuten. Toch was het begin duidelijk voor Unitas’59 dat via een kopbal van Michal Swinkels (naast), Sam Franse (afstandschot) en Ruud Vissers (kopbal voorlangs) in het eerste kwartier al goede kansen kreeg op de openingstreffer. Een aantal spelers van Helvoirt zaten duidelijk niet in de wedstrijd het eerste half uur. Dat ging gedurende de 1e helft wel beter maar tot echte mogelijkheden kwam Helvoirt niet. 7 minuten voor rust liet Koen een voorzet van Rick van de Berg los, maar voorkwam een rebound van Romario Aveloo en werkte de bal tot hoekschop. Uit die hoekschop kwam de bal via de vuisten van Koen in de voeten van Collin die een combinatie aan ging met Rico en door Rico op doelman Sander Bonewald werd afgestuurd. Collin kon zelf maar zag dat Rico was meegekomen en moest gedacht hebben dat dit weleens z’n 170e kon worden. Collin bediende Rico die eerder bij de bal dan Bonewald was en lobte vervolgens z’n historische treffer tegen de netten. Voor het eerst sinds 1960 (toen is begonnen met het bijhouden van de doelpuntenmakers) is Antoon Berkelmans, na 57 jaar dus!, definitief z’n eerste plaats kwijt aan Rico. Zo kwam Helvoirt tegen de verhouding op voorsprong maar het moest duidelijk beter in de 2e helft.

Zo ver kwam het niet. Unitas kwam wederom beter uit de kleedkamer en kwam 5 minuten na rust op 1-1. Na een handsbal kreeg het van ongeveer 20 meter een vrije trap die Franse hard en zuiver net onder de kruising plaatste. Daarna kreeg Helvoirt, nog steeds zonder goed te spelen, wat ook mede te maken had met het veld, kansen op 1-2. Roel zag een kopbal van de lijn worden gehaald. Nick schoot bij een corner via een Unitas voet naast en ook Koen A kopte bijna raak. De bal leek met een hand van de lijn worden gehaald maar de scheidsrechter liet het spel doorgaan. Ondertussen moest Helvoirt door blessures 3x gedwongen wisselen en een kwartier voor tijd nam Unitas de leiding. Franse kwam met wat geluk in balbezit, stoomde op en haalde van bijna 25 meter verwoestend uit en liet Koen kansloos; 2-1. Een minuut later liet invaller Melvin Meul het na de fout van Koen A af te straffen door naast te schieten. In de 83e minuut kon Richard Hermans na een ingestudeerde corner vanaf rand 16 vol uithalen en z’n pegel werd op spectaculaire wijze door Thijs P met een snoekduik van de lijn gekopt. Vervolgens gaan we naar de extra tijd waarin een vrije trap van Koen J in de 16 meer tegen een vuist van een Unitas speler leek te komen dan een hoofd. Ook nu wilde de scheids niet voor een strafschop fluiten. Daarna werd het nog wat onvriendelijk wat ook tot 3 gele kaarten leidde. Maar net als de afgelopen 2 seizoenen is de 3e ronde het eindstation met een merkwaardig randje. Maar daarin wordt Unitas ook wat te kort gedaan want die speelde beter en wonnen over de hele wedstrijd ook verdiend.

Wat officiële wedstrijden betreft zit 2017 erop. Een merkwaardig jaar was het. Met name deze 1e seizoenshelft waarin we, gedwongen door blessures, al bijna 30 spelers hebben ingezet  en ook al 4 keepers op doel hadden staan. Maar daarin ook wel onze grootste zege evenaarde op 2e klasse niveau. Helemaal winterstop hebben we nog niet. Na de kerst, 28 december, gaan we proberen onze titel op de Meierijzaalvoetbalcup te verdedigen in de hoop 2017 nog een positief einde te geven. Tot dan, anders fijne feestdagen en tot in 2018!