Helvoirt 1 - Emplina 1 1-3

Emplina 1 (zon)

2e klasse H

26 mei 2019 14:30

Helvoirt is na tegentreffer de kluts kwijt: 1-3 verlies tegen Emplina.

Het zag er voor Helvoirt nog goed uit. Het speelde goed en kreeg een paar goede kansen op meer. Totdat Emplina de gelijkmaker scoorde en 2 defensieve fouten ervoor zorgde dat het wederom een onnodige nederlaag leed. Het zal, defensief gezien, in de nacompetitie écht beter moeten, anders wordt het volgende week een lange reis voor niets naar Zuid-Limburg.

De laatste competitiewedstrijd, thuis tegen Emplina. Een tegenstander die Helvoirt, historisch gezien, wel licht. Helvoirt wilde ook perse winnen om met een goed gevoel de nacompetitie in te gaan en af te sluiten als 5e. Emplina verraste ons al bij de aftrap door i.p.v. geel/blauw in het maagdelijk wit te verschijnen. Ja, daar gingen we weer. Opnieuw een shirtdiscussie, waar hebben we dit ooit meer gehad. Uiteindelijk besloot men toch dat Emplina in het wit mocht blijven spelen. Het duel zelf was in de eerste helft het aanzien waard, aan inzet en strijd was er geen gebrek bij beide ploegen, maar voor de eerste echte kans moesten we ruim 20 minuten wachten. Nick legde de voorzet van Jochem  klaar voor Rico die op de paal schoot. Daarna moest Walter zich laten gelden. Eerst belandde een vrije trap van Michiel Buijs voor de voeten van Bas de Boer, maar stuitte op Walter. Daarna tikte Walter een vrije schop van Buijs over het doel en redde hij op een inzet van Ingmar Voorhaar. Zo bleef het in een vermakelijke 1e helft 0-0.

Net na rust leek Rico Helvoirt op voorsprong te zetten, maar doelman Tom Stupers kon er met moeite een hoekschop van maken. Een paar minuten later was het dan toch raak. Rico ging een 1-2 aan met Nick, om vervolgens oog in oog met Stupers geen fout te maken: 1-0. Rico kreeg ook een grote kans op 2-0. Op aangeven van Luke knalde hij van dichtbij weer op de paal. Daarmee had het Emplina toch wel een tik kunnen geven. Toch was het juist Emplina die een tik uitdeelde aan Helvoirt. Thomas van der Horst mocht te makkelijk kappen en draaien waaruit hij met zijn voorzet het hoofd van Voorhaar vond en die de 1-1 binnen kopte. Daarna was Helvoirt een beetje van slag en leidde een misverstand tussen Walter en Koen de 1-2 in. Beide gingen onder de voorzet van Voorhaar door en Buijs kon profiteren. Een kwartier voor tijd werd er een bal verkeerd gekaatst, waarna Thom den Otter Voorhaar vond die opnieuw met het hoofd doeltreffend was. Zo stond Helvoirt onnodig 1-3 achter. Hoewel het vol op jacht ging naar de aansluitingstreffer kwam in de stand geen verandering meer, want een gelijkspel was beter geweest getuige het spelbeeld, waarmee Helvoirt de competitie toch wel met een kater eindigt. Aan de andere kant: zo blijf je vorig seizoen nog maar net in de 2e klasse met een positief doelsaldo, en zo eindig je nog net in het linkerrijte met een negatief doelsaldo. Wel willen we het 2e feliciteren die een prestatie van jewelste heeft geleverd door zich te plaatsen voor de nacompetitie voor een plek in de Reserve Hoofdklasse. Wie had dat gedacht bij hun debuut in de Reserve 1e klasse? Want het moest spelers doorschuiven naar het 1e en had zelf ook veel blessures gekend dit seizoen. Zoals het er nu uitziet spelen zij zondag uit tegen Zeelandia Middelburg  2 (!). Met andere woorden: 2 gaat dan helemaal naar het Westen, terwijl het 1e helemaal naar het Zuiden gaat.

Komende zondag gaat dus voor Helvoirt de nacompetitie van start. In Bocholtz wacht Sportclub’25. Een ploeg die na de winterstop nog maar 2x verloor en in de 2e klasse G toch 62 punten pakte. Wordt dus een pittige klus. Voor meer info over de busreis er naar toe, hou de social media/website van de club in de gaten. De wedstrijd zondag begint om 14:30. Kom ons steunen zouden we zeggen! Tot volgende week.